Gå till innehåll
tisdag 21 juli 2026
volvobergman

bästa viktfördelning liten motorbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller p åatt renovera min sportbåt. Jag ska installera en fast monterad bensintank. Vad är det bästa? att ha tanken fram eller bak? Ett stort batteri har jag också.

hem.passagen.se/sportbat

Vart är det bästa stället att montera tank och batteri? fram eller bak?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara inte båten blir så baktung så att den sjunker med 55 hästaren?

Blir det inte för tungt om man ska ha någon i baksätet? 100kg person i baksätet 30kg bensin 10kg batteri? Baksätet väger 10kg.  Med motor blir ju det TOLTALT: 230kg Längst bak i båten. Är det bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En planande båt går nästan alltid bäst med så mycket vikt akterut som möjligt. När den väl kommit upp i plan vill säga.

Hur mycket den klarar akterut innan den kommit upp i plan är en komplicerad matematik som båtbyggare lägger mycket tid på.

Ett annat sätt är att jämföra med hur den låg i vattnet före renoveringen. Låg den extremt lågt med motorn och en gubbe på aktersoffan bör du placera tanken och batteri mer mot mitten. Det spelar ju också en viss roll hur stor tank du vill lägga i. Ett batteri är ju lättare att flytta än en tank så efter att ha tittat på dina bilder (du har ett projekt framför dig Skrattande) skulle jag försöka välja en låg tank som placeras alldeles ovanför kölsvinet ungefär där soffan satt.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet ju inte vad liten sportbåt innebär för dig men jag har en liten 16 fots Joker med 150 kg på akterspegeln. Aningen baktungt så jag satte in en rostfri 120 liters tank i fören. Försöker att hålla halvtank hela tiden under säsong just för att bättra på balansen i båten. Den har fått en liten tindens att vilja skära ner lite om man hastigt slår av på farten  men i 63 knop är det bara växelhuset som är i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för motor på den båten som levererar 63 knop och bara väger 150 kilo. den matematiken får jag inte ihop.

Har haft ett par joker 16 och jag kan säga at 63knop låter lite som bullshit.

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en Selco tycker jag absolut långt bak.

Skrovbotten är ju helt platt i aktern.

Renoverade en Sveet och hade åxå samma funderingar men blev avrådd pga att bärigheten i fören är dålig.

Man sitter ju ganska långt fram i dessa båtar, tenderar att överplana/skära.

Nu har jag bensindunk batteri allt längst bak, ändå tycker jag den går för djupt i fören.

Helst ska det sitta ett par i aktre soffan för att den ska gå riktigt bra.

sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...