Gå till innehåll
fredag 10 juli 2026
glenn30

crescent 42 vs jofa havsbris

Rekommendera Poster

hej undrar vilken båt ni skulle välja av crescent 42 och jofa havsbris,vilka har bäst sjöegenskaper,bäst med plats mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha motor så tror jag att Jofa är bättre, även om även den tycks vara ganska trögplanad. Men en Cresent 42 gräver ner sej i aktern även med en liten snurra. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Havsbris med en 20 hästare på. Båten är väl halvplanande egentligen så när man öser på för fullt utan nån vikt i nosen så vill den studsa rätt ordentligt. Antingen sätter man en gubbe till där fram eller så brukar jag ställa tanken i fören, då går det fint. Toppar ca:22 knop. Vad det gäller utrymme så är det ju en ganska stor båt. Synd bara att det bara finns ett låsbart stuvfack i aktern å inget mer. Vill du köpa min så finns den på blocket;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nä det är så att jag har en havsbris och en crescent 42,men jag ska sälja en o kan inte bestämma mig för vilken,jag har en 4 hk johnson i nyskick (endast körd 1 ggr per år),42 har ju bättre plats fram mot havsbrisen som bara har en liten sittplats,men havsbrisen är i mkt finare skick och större båt,så jag har beslutsångest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...