Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
wohlfie

Båt bygge

Rekommendera Poster

Jaha nu har jag tagit upp båten o rivit ur hela inrednigen i båten..

 har dock lite slip jobba kvar.

 

Men undrar golvet finns det plast skivor o köpa o göra golv av o sen plasta på detta.

Slipper man oroa sig för fukt.

Sen när man ska bygga upp sittplast går det med vanlig mdf skiva som man sen plastar på?

 

Vet inte vad jag ska ha för plast men mistänker att det är först ett grov plast sen ett fin plast.. funderar på gelcot som båt botten eller ska man köra hammar lack? ska ju vara någe slit starkt iallefall.

 

Så vad skam an köra med för plastning..  Biltema har?

Kan man köra med plast skiva som golv?

 

Båten jag har är Cresent 500

 

Jo en till fråga, dessa flyt tankar,  dom jag rev ur var precis sura.. vägde minst 20-30kg

så inte undra på båten går lite tungt, hehe

Iallefall.. dessa klumpar har det något med balansen i båten o göra eller kan man skippa dessa rakt av o bygga stora fina fackföråd???



Senast ändrad av wohlfie | 12 september 2009 | 18:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul att du renoverar. man kan säga att mdf inte har o göra i båt världen med ett kanske undantag för den gröna vattentåliga. marin plywood med täta  lager.   angående plast skivor . så kan man ta ett bord och vaxa på det och plasta på det. ev måla på gelcoat innan och sen plasta på då får du plast skivor. jag plasta på ett glasbord. det gick att använda  utmärkt hemma sen igen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har plastat på HDF en lite hårdare kvalitet av MDF.Broblemet är att man måste förhindra all vatteninträngning,väta skivan ordentligt med plast innan man laminerar med glasfiber:

Detta taket är laminerat på HDF.

 

Kalle

post-10010609-1394236097,5444_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man köper plast skivor måste väll finnas slipper man ju oroa sig för trä ska jävlas.

 

Har inte lärt mig hur jag ska bygga upp detta med laminering samt fiber spackel..

 

någon som har sida eller kan säga lite vad jag ska använda o hur jag går till väga.

 

Tanken är o bygga i plast.. plast skivor om jag får tag på färdiga bitar.

så laminering först även om det är plast?

Vad heter allt detta i affären, något som biltema har.. om bästa pris är därifrån.

 

Funderar finns det ingen handbok typ  GÖR DET SJÄLV  samma som det finns till bilar.

Där det föklarar renoveringar o plasting så vidare?

Någon som vet? eller hört talas om sådan bok? Hiitta nyssen handbok kanske kan vara något för andra också.. boken hitta jag på https://www.adlibris.com   o heter BEHRENS, BJÖRN PETE:VÅRDA DIN PLASTBÅT

Boken innehåller:

- Plastbåtens utveckling
- Att köpa plastbåt
- Plast som konstruktionsmaterial
- Underhåll av plastbåt
- Renovering av plastbåt
- Ytbehandlingsmaterial och tätningsmedel
- Hälsorisker vid båtrenovering
- Verktyg och maskiner
- Ordlista

Skulle tro att denna bok ger mig en bra inblick på vad jag gav mig in på:)  men inget är omöjligt:)

Även en till fundering o det är luckorna på sittsen.

Dessa bör ju vara stäng bara så att inte vatten kan komma in.  Finns det färdiga luckor o köpa eller någon som har någon ide om detta? 

Senast ändrad av wohlfie | 12 september 2009 | 23:43



Senast ändrad av wohlfie | 13 september 2009 | 00:10



Senast ändrad av wohlfie | 13 september 2009 | 00:44



Senast ändrad av wohlfie | 13 september 2009 | 01:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu lägger jag upp lite fina bilder också :)

satte nummer på bilen. där nummer 1 står undrar är de vanlig plats med armering väv?

nummer 2 är det väv och någe plast över..

 

 

Kan man rugga upp nummer 2 o plasta över ?

Kommer förstärka botten med ett lager plast, ska man ta  armeringsväv o plasta så det blir starkt.

eller vad ska man använda sig av något som har gjort detta för o vill dela med sig av kunskap:)Tänkte förstärka up halva sidorna o sen skrovet.. o sen bygga med en plast skiva på o platsa på detta.

Vet dock itne vad för sort plast som är lämpligast. vill gärna kunna måla på detta sen så det blir fint:) 

 



Senast ändrad av wohlfie | 14 september 2009 | 15:05

post-10008722-1394236097,7818_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...