Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
LeadHead

Kavitation med Zodiac Cadet 340FR och Mercury F6?

Rekommendera Poster

Hej! Finns det möjligen någon gummibåtsmänniska som kan kommentera följande? Jag har en nyköpt Zodiac Cadet 340 FastRoller ActiV med en Mercury F6 (4-takt, 6 hp). Tanken med båten var att jag som fotograf skulle kunna ta mig runt i t.ex. Piteå skärgård på ett om än inte bekvämt så iaf. smidigt och för någon utan större båtvana, relativt enkelt och säkert sätt. Båten väger 37 kg (uppblåsbar durk) och motorn ungefär lika mycket. Båten är 3,4 m lång. En sak jag märkte ganska omgående är att man måste lasta med antingen en jeepdunk (utöver tanken på 12 liter) eller en passagerare i fören för att båten inte ska snurra runt åt styrbord vid minsta lilla gaspådrag. I samma veva börjar propellern kavitera (noll dragkraft, rusar upp i varv, bubbel och gurgel från propellern). Kavitationen uppstod också vid pådrag med något uttiltad motor (i syfte att få rätt vinkel vid planing). Detta i samband med att aktern grävde ned sig. Enda sättet få upp båten i plan var att jag satte mig en bit framåt i båten (och sträckte mig bakåt till rorkulten) och gasade på med negativ tilt (tiltpinnen i andra hålet innifrån, av totalt sex hål). Detta var dock precis på gränsen och så går det ju inte att köra i längden. Vi bytte propeller från 8 till 7 stigning och motorn blev märkbart piggare. Nu kan jag vid lugn sjö med pinnen i hål 4 innifrån, plana även med en passagerare i fören (på babord sida, strax förom rortoften). Om jag kör själv måste jag sätta mig framme vid rortoften och sträcka mig bakåt för att komma upp i planing, varvid jag kan flytta tillbaka till avsedd plats till höger om rorkulten (alltså, strax för om motorn, inte i höjd med densamma). Om jag inte gör det så börjar det kavitera när båten kommer in i det där gränsläget mellan vanlig gång och planing (varför?) Väl uppe i planing går båten bra. Jag märker dock att det är på gränsen, för jag måste hålla ganska högt varv och vid kraftiga girar vill det gärna till att kavitera. Det kan bubbla till lite till och från ibland. Jag har mätt och kommit fram till att antikavitationsplattan befinner sig på ungefär avsett avstånd från båtens botten ( 25-50 mm) så det borde inte vara motorns höjd det är fel på. Är det någon som kan kommentera detta? Varför vill det kavitera när jag sitter längre bak bredvid motorn? En till fråga: Vad är normalt marschvarv för en liten fyrtaktare som min? Är det ok att efter inkörningen regelmässigt ligga på strax under full gas (vilket behövs för planing)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Boris

Gör dig en rorkultsförlängare på 60-70 cm av tex övre delen av en gammal åra och en slangbit som passar bra runt gasen. Då kan du sitta en bit längre fram utan att bryta ryggen:) Du behöver vikt längre fram för båten i sig väger ju knappt något. lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...