Gå till innehåll
fredag 03 juli 2026
krjohans1

Glapp i hydraulstyrningen..

Rekommendera Poster

Tjena,

Har på senare tid upptäckt att min hydraulstyrning börjat glappa mer och mer. Styrningen i fråga är en ultraflex uc94-obf som klarar upp till 150 hk. För tillfället glappar det väldigt mycket, kolven rör sej ca 2 cm (!) i sidled om man vrider på snurran för hand. Det resulterar i att båten börjar wobbla i farter över 30 knop.  Har luftat så den borde vara totalt luftfri så där ligger knappast problemet.

Vet inte om det ska vara så men det går även att fortsätta vrida ratten fast motorn är fullt svängd åt någondera hållet. Rätt trögt dock men det går.

Så vad ska jag göra? Finns det tätningar eller ventiler i kolven eller pumpen som kan ge upp eller vad kan det röra sej om?

Vore tacksam om nån med mera erfarenhet än mej kunde hjälpa mej att lösa problemet.

mvh Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det frågan om att tro. Jag tror nämligen att du fortfarande har luft i systemet. I annat fall har din hydralpumps backventiler fått helspel men som sagt det tror jag inte riktigt på. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med.

Om backventilerna är helspelade så skulle man väl kunna röra motorn hela vägen, inte bara 2 cm.

Om (som jag antar det är) rattpumpen *kuggar över* (alltså går att rotera med lite kraft även efter att cylindern nått sitt ändstopp med en typisk *tungt-sen-lossar det-sen tungt* är också ett symptom på luft, eller för lite olja i pumpen (vilket i sin tur innebär luft i systemet).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok då har jag nog inte fått bort allt fast jag trodde det. :)

Hur får jag bort luften då? Hittils har jag bara kopplat en slang från luftskruven till påfyllningen i pumpen och vevat på ratten tills det bara kommit olja. Sen samma sak med andra luftskruven..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...