ebbhead 0 Postad 23 Augusti , 2009 Hej! Funderar lite på det här med toppfart, varvtal osv. Har en Ryds 530GT med 115hk Yamaha 2-takt. Vid max gaspådrag varvar den ca 5000rpm och gör då enligt GPS, 34 knop. Är inte så insatt i olika type av propeller, men är detta rimligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 43 Postad 23 Augusti , 2009 Hej.Min Ryds 530DC gjorde 34knop med yamaha 90 3cyl.Kompisens Ryds 550HT gjorde 35knop med Evinrude 90 V4.Minns ej varvtalen längre men de stämde enl motorns spec./Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wiri 2 Postad 23 Augusti , 2009 kan du trimma upp motorn ? är 5000 max varv eller vart är rek max varv på denna motorn, på min är det 5600 å min ligger straxt under på fullgas, å början låg den på ca 5200 men då var gasen feljusterad så man inte kunde gasa helt fullt så skjälen stod helt öppna, efter justering så går båten mycket bättre, starkare i starten å varvar ur som den ska, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 23 Augusti , 2009 Låter aningen lågt. Men vet ej rekommenderat max RPM för just din motor.. Är den uttrimmad maximalt när du testar? Ligger plattan ovanför propellern ovanför ytan när du planar eller är den dränkt? Vad har du för propeller? Alla viktiga faktorer när det gäller utomboradre.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser