Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
3710berra

B20 varmgång

Rekommendera Poster

Jag har en Ockelbo T17 Med B20 motor. den går varm på gränsen till rött. Har bytt termostat kollat slangar osv. Testade genom att ta bort termostaten på tomgång ca 800 varv går den upp i temp. Ökar jag varvtalet till 1800 då visar temp. mätaren mitten på grönt. Hur testar man i vilken del det är stopp? Limpa, topp eller vardå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sätter nästa min gamla fiskehatt på att ditt block är halvfullt med skit, dvs på utsidan cylinderväggarena. För när man har en sjövattenkyld motor så hamnar det alltid lite skit i motorblocket. Så det är bara hoppas det räcker med att antingen suga/peta ur skiten eller ta ner motorn och spola ur göret i blocket. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nitro får nog behålla sin fiskehatt! Tror även jag på skit i kylkanalerna. Man tror knappt sina ögon när man spolar ur och rengör kylsystemet, kommer ut det ena mer spännande än det andra. Hade en stor konstig klump fastkilad mellan två cylindrar. Fick pilla sönder den genom en frostplug med en liten mtallpinne innan jag lyckades spola ut den.

Ett sjövattenfilter är ju en lösnig som hjälper till att hålla borta de största slafset från motorn, fast kanske är de som kommer igenom som är det stora problemet!



Senast ändrad av BMoon | 20 augusti 2009 | 13:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Följer med på tråden.

När jag bytte avtappningskranar i våras, låg det lite rostflagor i hålet, försökte pilla ut det som var närmast. Hur får jag ut allt (det mesta) av det. Ligger säkert packat. Spola, var? Ska jag spola bakifrån på något sätt (via avgasbälgen?) för att röra om bland flagorna och sen spola efter vattenpumpen? Jag har inga problem med överhettad motor.

Färskvattenkyld AQ130c - VP280

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter _G!

 

Efter som du har färskvattenkylning så finner jag ingen anledning till bortspolning av bös. Har du och byter glykol med jämna mellanrum så finns det minimalt med skit i ditt motorblock. Men ifall du ändå vill hålla på och spola i färskvattensystemet, sätt lätt tryck på en av avtappningsanslutningarna, öppna de övriga en efter en så får du sköljt ur motorn. Men kom ihåg att det är lätt vattentryck det är frågan om. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...