Gå till innehåll
måndag 12 januari 2026
Coffeman

Segla H-båt Marstrand till Skagen

Rekommendera Poster

Tjena! Tänkte segla H-båten från Marstrand till Skagen nästa år! Jag har läst de trådar jag hittat på maringuiden och googlat runt lite grand.

Dock tänkte jag höra med folk om det är något ytterligare man bör tänka på förberedelser, navigation, strömmar, sanddynor, utmärkning, kurser, VÄDER & VIND, säkerhet etc?

Funderar på att segla med en annan båt som gjort sådana resor första gången så man får känna lite på det?

Tackar för tips

MVH

C.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Hätteberget till Skagens hamninlopp är de 29,1 distansminuter. Kurs över grund 252 grader.

Nu seglar väl en H-båt ganska skapligt annars är väl inte det fel att ha med en hel del besin till snurran.Cool Kompisen som ofta seglar över till Danmark brukar ofta säga att det är stiltje.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga problem!

I Danmark finns ju knappt några grund. Om du kör från Marstrand så är det i princip bara rakt västerut, inga fyrar, inga grund, däremot korsar du en av världens fartygstätaste rutter. Kör på dagen så ser du dem. Grundregeln är den att du aldrig någonsin hinner korsa FÖRE en stor båt. Du får också utgå ifrån att de ALDRIG ser dig. Håll undan. Det kan vara jobbigt att segla över om du får kraftig mot/sidström. Du kan kolla beräknade strömmar på www.dmi.dk. Vid klart väder är det kanske bara 2 timmar som du inte ser land åt något håll.

/Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...