Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
SteveO

Mercruiser problem. ger snart upp båtlivet....

Rekommendera Poster

hej

min motor verkar skrot eller litet el-fel.... vadfan ska man tro när man pratar med firmor!?!?!

den går inte gasa med den , motorn vill inte varva... som om den inte får bensin typ.

men förgasaren är rengjord . jahg kan tuffa på sakteliga i 1700 varv med den inte mer.

sen misständer den om man gasar till snabbt i friläget, men inte om man gasar normalt

har någon nått tips om vad som felas?

mercruiser 470   3,7 L  170 hk.

felet kom efter att jag körde på ett grund o en firma bytte drev ......dom har ju inte grejjat med motorn men kan det höra ihop , den firman sade att det inte hade nåt med dom att göra iaf!!!! :(

stefan  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en väldigt galen gissning kanske, men är du säker på att du fått rätt utväxling i det nya drevet. alltså samma som det gamla. samma sak med propellern, den ska ha rätt storlek och stigning som funkar med drevets utväxling och din motor. Det finns en del som en proffsfirma kan missa på. detta är visserligen helt basala grejer som dom ska ha koll på men men.. kolla för säkerhetsskull på dom gamla grejerna och fråga firman vad dom satt dit. har dom gjort fel har du konsumentköplagen på din sida. den är benhård i såna här lägen.

 

smuggler28  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn gått normalt nån gång efter grundstötningen? Eller kan den ha råkat ut för nån störning i samband med smällen, som inte är åtgärdad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollar så att tändinställningen är ok?

Låter som nåt skumt där nämligen,eftersom du skriver att den glödtänder lätt samt att den varvar dåligt.Kör du med oktanhalt....

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera för säkerhets skull att fördelarlocket sitter ordentligt på plats och att tändföljden stämmer så att ingen har haft loss tändkablarna och fått dem på fel plats. Att kontrollera förtändningen med en stroboskoplampa kan vara bra för att säkerställa att tändningen står rätt. Finns det avgasklaffar på mercruiser och skulle dessa kunna hindra avgasflödet? På penta sitter klaffarna i avgasslangen och denna borde teoretiskt gå att vända åt fel håll så att att flödet hindras.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har kollat tändinställningen o den stämmer,  ( tre streck på motorn som jag ställt in efter den mittersta, på första tändkabeln)

oktan 95 som alltid.

jag planade med den utn några som helst problem 1 !!! gång förra året. sen gick den dåligt resten av sommaren, i våras när jag sjösatte den så fick jag upp den i planing men den gick inte så bra .....

jag upptäckte även att flödesventilen i förgasaren var skrot så den bytte jag ,

vid brytarspetsen så hade saken (vet ej namnet på den men den mittersta grejjen vid brytarspetsen ) lagt sig mot godset och det ska den ju inte göra för då kan det tydligen bli fel..... är det då möjligt att kondensatorn eller fördelar locket kanske pajjat?

tak för svaren!

stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem. Började med att jag upptäkte att det blev överslag i tändspolen, böt den, motorn gick sämre, böt fördelarlocket, ingen skillnad, det kan vara små microskopiska sprickor i locket som gör att motorn tappar ork, sist böt jag tändkablarna, orginal sitter det kolkablar, vilket är skit. Jag köpte nya tändkablar och båten gick mycket bättre! OBS, 8mm silicon kablar måste det vara.. klenare, och du får överslag och motorn går skit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om felet blev vid grundstötningen så skulle jag gissa att du kört av kilen till svänghjulet. Inte helt ovanligt när motorn tvärstannar.
Tändinställningen ser ut att stämma för den förutsätter att svänghjulet sitter rätt.
Med trasig kil så kan nästan vad som helst hända. Motorn kan gå somen gud eftersom svänghjulet för tillfället sitter rätt men plötsligt så glider det lite fram eller tillbaka på axeln och man får jättelustiga fel. Hade en mc motor med trasig kil som alltid startade baklänges på kick men sprang man igån den så gick den utmärkt åt rätt håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...