Gå till innehåll
måndag 29 december 2025
Strandberg

Motorproblem Volvo Penta AQ95 (B18)

Rekommendera Poster

Jag har en Volvo Penta AQ95 med följande problem: När motorn är kall startar den och går perfekt. När motorn är varm går den ojämt på tomgång och stannar om man har otur. Om den stannar är det nästan omöjligt att få igång den innan den har blivit kall igen. Den tänder inte över huvud taget och stiften är torra. Jag har bytt tändspole och övriga tänddelar utan resultat. När motorn Motorn har en enkelförgasare av Stromberg typ. Är det någon som kan ge mig ett tips på vad jag skall göra härnäst. Är själv inne på att problemet sitter i förgasaren. Tacksam för alla bidrag som kan hjälpa mig att bli mer än bryggseglare denna sommar. (Har försökt att få tips från Volvo Penta men de bara rynkar på näsan och säger att sådana gamla maskiner håller inte vi på med

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Kan va ett ånglås som steller till det för dej. Om bensin slang/rör ligger nära eller på topplock/block, så kan det bildas sk ånglås så att motorn inte får soppa, har aldrig råkat ut för detta själv, men vad jag har sett på forumet e detta vanligt förekommande, kan va värd o kolla. :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter inte helt omöjligt men dragningen av bensinledningen är enligt original och ligger ganska fritt ovanför avgaslimpa m.m. Vad är förresten den bästa lösningen om man drabbas av ånglås?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leif

Min volvo penta gör exakt som din. Trodde att den fick för mycket bensin men mina stift är också torra. Jag har solex 44or fallförgasare på min. Mitt bensinrör går långt från alla varma delar. Motorn är ju dessutom bara ljummen då allt är vattenmantlat, t.ex limpan. Och förgasarna är kalla att känna på. Jag har bytt, hela tändningen, bränslesystem, topp, limpa, krök, kam, ventiler och helrenoverat motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nuläget är enligt följande: Förgasaren demonterad och rengjord. Justerade flottörnivån enligt uppgifter i en verkstadshandbok eftersom den verkade ligga lite lågt. Resultatet blev att förgasaren flödade över istället. Har kollat samtliga stift, brytare, fördelare, kondensator mm och det verkar OK. Har även satt dit en ny tändspole. Kanske har jag inte rätt uppgifter på inställningarna. Har någon rätt data när det gäller brytaravstånd, tändinställning o.s.v? Motorn är som sagt en VP AQ95 med enkelförgasare av typ Stromberg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jelle

Min gamla Klippo (Gräsklippare) krånglar på exakt samma sätt! Skall bli intressant att lyssna vidare på detta :roll:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En nulägesrapport: Efter att ha fått tag på ett nytt membran till förgasaren, demonterat det mesta i fördelaren, rengjort återmonterat och ställt in brytaravstånd till 0,40 mm fick jag igång motorn. Den gick dock helrisigt; hackade och spottade. Såg av en händelse att det var mycket vatten och övrigt skräp i glaskoppen bredvid bensinpumpen. Denna var dock tömd precis innan jag sjösatte och därefter har bara motorn varit igång ca 20 min. Koppen tömdes och motorn startades igen med nytt vatten i koppen som följd. Jag har med andra ord fått in massor av vatten i tanken. Påfyllningsröret som mynnar på skarndäck kontrollerades och av packningen som skall hålla tätt var kass!! Nu är det med andra ord bara att tömma tanken. Det är för mycket vatten för att klara av med K-sprit. Vi får se hur det går....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny nulägesrapport. Jag beställde en helt ny tänd-kedja d.v.s. Spole, brytare, kondensator, rotor, fördelarlock, tändkablar och tändstift. När detta var monterat startade och gick motorn mycket bättre. :-)Tomgången fungerar även när motorn är varm. Jag märkte dock att när motorn var riktigt varm och gick en längre tid så visade den tendenser till att kväva sig själv. Detta innebär att jag återigen börjar att fungera på förgasaren.... Långbänk :-( Ä r det någon som har ersatt en Stromberg CD 150 förgasare med något annat? Jag vore tacksam för några tips på alternativa förgasare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Fredrik

Hej, kul att den funkar hyfsat nu. Får den tillräckligt med friskluft? Jag lurar på att sätta in en fläkt med en slang till förgasarna på min AQ120 som är på tok för inbyggd. Varm luft till förgasarna är inge bra och tändspolen mår inte bra om den blir för varm (kan också ställa till med konstigheter). Jag har ett annat problem; det skjuter ur förgasarna när jag kommer över 3000varv. Någon som har tips? Har gått igenom hela tändsystemet, rensat förgasarna (2st CD175), provat fet/snål blandning på förgasarna, kollat kompressionen etc... börjar bli trött. /Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...