Gå till innehåll
onsdag 17 juni 2026
skorpion

Dålig ork på en Mercury 500 -74

Rekommendera Poster

Hej

Jag har lite problem med min Mercury 500 50hk från -74

I övrigt så verkar motorn fungera bra och det har även den lokala båtfirman nu testad och kommit fram till men den orkar inte dra nån på wakeboard och det gjorde den förra sommaren.

Förra sommaren så lånade brorsan båten och åkte med sina vänner och plötsligt så började motorn gå dåligt och la av. Dem fick hjälp av några andra som var i närheten med bogsering och tips på vad som kunde vara fel. Dem trodde det var impellern som var trasig, så den bytte jag på hösten 2008.

Jag såg även en spricka i yttre avgasplåten som jag bytte tillsammans med inre avgasplåt samt nya packningar däremellan och ner till riggen.

När jag sedan la i båten i våras så fungerade den fint i ca 5 minuter, sen tyckte jag att den tappade lite av orken, men jag kan ha inbillat mig oxå.

Om man inte kör nån på wakeboard så märker man inte att den på något sätt går dåligt.

Motorn har ju nu varit in på en båtfirma och dem har bytt nålventiler i förgasarna men som sagt utan att jag tycker det har blivit skillnad.

Jag har kollat så det kommer gnista på alla tändstiften som oxå är helt nya, så inge fel där.

Kompressionstestet var bra, inte för stor skillnad mellan cylindrarna.

Vad kan man mer kolla?

MVH Niclas

Senast ändrad av skorpion | 03 augusti 2009 | 20:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det möjligt att den kan suga för lite bensin?

Om jag försöker pumpa med blåsan med lite jämna mellanrum medans jag kör och det blir bättre, vad kan vara fel då?

Finns den nån skruv på förgasaren som kan ge mer soppa till motorn?

Om man har haft i för mkt olja i bensinen, vad kan det ge för symptom?

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Membranet i soppapumpen brukar vara en källa, speciellt som den går bättre när du pumpar. Det borde de på verkstadan haft koll på men det rör sig inte om några störra pengar och är enkelt att byta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...