Gäst Peter Postad 29 Juli , 2004 Har precis fått en 35 hp mercury som varit stående i 10 år. Är det någon som kan ge tips om vad jag ska göra innan jag vågar prova den. Jag tänker då på oljor och smorning i största allmänhet. Som sagt är jag en landkrabba och har noll vetande om båtmotorer. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 29 Juli , 2004 Börja med att byta olja i växelhuset. Ta ur stiften o kolla deras kondition. Kör gärna på lite mera olja inblandat i början så att den får komma igång ordentligt med ordentlig med smörja. Men det viktigaste av allt höll jag på att glömma. Byt impeller!!! Dessa är av gummi som torkar med tiden o det kan bli sprickor i bladen som sedan ger sig efter kort tid. Dvs du kollar kylningen i hamn o den är ok, du hinner sedan iväg 10min innan ett blad går av o kort därefter så värmenyper den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst kowalski Postad 30 Juli , 2004 Tänk oxå på att trycka in fett i smörjnipplarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Postad 30 Juli , 2004 Tack för hjälpen. En fråga till bara. Vart ligger ett impeler bytte kostnadsmässigt sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 30 Juli , 2004 Kostnaden beror på om du gör jobbet själv eller inte. Byter du själv så får du räkna med ca 300:- för impellern. Lämnar du in så kan det kosta ända upp till 1500-2000:-. Tänk på att kolla växelhus oljan när du byter.Är den mjölkig eller det finns vatten i den så bör du även byta packboxarna i motorn. Oljan fyller du nerifrån och upp i huset. Söker du på forumet hittar du säkert en precis arbetsbeskrivning för detta. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 31 Juli , 2004 Fylla nerifrån och upp? Får du gärna förklara :roll: Oljan brukar väl annars följa tyngdlagen och rinna neråt :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Merc 0 Postad 31 Juli , 2004 Det finns 2skruvar i växelhuset som du skruvar ut med en stor skruvmejsel sen tar du oljetuben och trycker in i det nedre hålet och pressar i olja tills det börjar rinna ut i det övre hålet.I det ögonblicket skruvar du tebax skruven i det övre hålet sen drar du ut tuben i det undre hålet och snabbt skruvar tebax skruven där. Nemas problemas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser