morebas 0 Postad 30 Juli , 2009 Hej jag har precis köpt en snipa märke Virbo. På min gamla båt så var det inga problem då den var rak i aktern men snipor är ju liksom inte raka direkt Någon som vet?? //Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Juli , 2009 Skulle föreslå en genomskrovsgivare, eller vad det heter som sätts fast på insidan av skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 Juli , 2009 Om du har en akterspegelsgivare kan du sätta den innombords på lämpligt ställe. Lägg den i en påse med vatten och lägg den mot skrovet. Fungerar det så får du torka den, göra rent på skrovet och sätta fast den i en redig klick silicon. För den som är alergisk mot silicon vid båtbruk går det säkert lika ba med sikaflex. Det viktiga är att det inte blir några luftblåsor. tommy Senast ändrad av toaen | 30 juli 2009 | 09:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Juli , 2009 Eftersom du inte har en planande båt utan en snipa som kommer att ha i stort sett hela botten i kontakt med vattnet kan du sätta den nästan var du vill t ex insidan skrovet. Det blir ju mer fråga om enklast möjliga kabeldragning från nåt ställe där du har åtkomst till insidan skrovet via nån lucka eller liknande fram till ekolodsinstrumentet. Sätt den på ett ställe som bara har glasfiberlaminatet mellan givaren och vattnet således skall kölen och däromgring undvikas. men ha den ändå hyfsat nära köllinjen så att du har kontakt med vattnet även när båten rullar och lutar i sjögång. Sätte den så rakt som möjligt så en lodlinje verkligen pegar rakt ner när båten ligger still. Det finns speciella inomskrovsgivare men de kan vara lite dyrare. Om du skall ha genomskrovsgivare så måste du ta upp båten och borra hål genom skrovet, kanske är lite onödigt, men en fördel är att du även kan få vattentempmätare så på vissa givare. Akterspegelgivare insidan skrovet i en rejäl klick Sikaflex (man kan behöve tejpa upp stöd runt så Siakflexen ej rinner iväg innan den torkat). Som sagts i tidigare inlägg är det viktigt att det inte finns luftbubblor i materialet man limmar fast med. Finns även speciella inomskrovsgivare som det följer med en behållare som man har t ex glykolblandat vatten i och givaren badar i detta med lock på. Finns även variant av dessa, s k puckgivare, som bara limmas fast på insidan skrovet (t ex Navman/Northstar har detta - har det själv till mitt ekolodsinstrument en Navman Depth 3100). Jag har även tidigare haft en inomskrovsgivare med vätskehållare som jag nämde ovan, en Airmar P79. (Jag har även haft akterspegelgivare på akterspegeln.) Alla ovantående monteringar har funkat bra. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Algot_R 17 Postad 23 Oktober , 2009 Denna fråga har diskuteras flera gånger och jag har också gjort några inlägg. Nu kommer detta svar lite sent - båten ligger väl redan på land.Men ftersom du har samma båt som jag så tycker jag det är roligt att svara. Principen för ekolodet är ju att det mäter tiden det tar för ljudet att nå botten och sedan tillbaka. Eftersom ljudhastigheten i vatten är betydligt högre än i luft så måste ljudet gå genom vatten hela vägen. Dessutom - om det finns luft emellan så reflekteras ljudet och når ej till botten. Givaren måste ha kontakt med vatten så den får placeras i en burk eller ett litet rör så att det är vatten mellan givaren och skrovet. Det är också viktigt att skrovet inte är dubbelbottnat eller innehåller luftbubblor. En bra variant är att prova att lägga givaren i en plastpåse med vatten och placera den på lite olika ställen i båten. Om man vill kan man ha vatten med glykol, men å andra sidan så är det enkelt att fylla på lite vatten i samband med sjösättningen. På din båt, som råkar vara samma som min (det är därför jag svarar), så kan man placera givaren i utrymmet under toften i ruffen, babordsidan, och det fungerar bra. För säkerhets skull - kolla och jämför djupet från givaren med verkligt djup. Och så lär dig hur djupgående båten är! Jag har gått på grund, men bara på Sandgrund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser