Micke66 0 Postad 27 Juli , 2009 Hej. Jag försöker att hjälpa en kompis med hans Mercruiser 7,4 / Bravo 2. Ifjol så rasade hans motor. Så i vinter jagade han ifatt på en nyrenoverad motor. All påmonterad utrustning såsom svänghjul, förgasare, startmotor, och så vidare plockade han från den gamla motorn. Allt var i gott skick enligt hans bedömning. Men när väl båten kom i sjön så vill den inte gå riktigt ordentligt. Den orkade inte hålla båten i planing (27 fotsbåt), ju längre han försökte desto mer tappade den i varvtal och sjönk ner i sjön. Vi gissade på att den fick för mager blandning, eller felaktigt inställd tändning. Vi kontrollerade tändning, bra inställd. Kopplade på stroblampan på alla tändkablar, och blinkningar gavs. Han plockade ner förgasaren, för den behövde en rengörning. Nu har han inte testat båten på allvar sedan dess, bara kört lite försiktigt. Den går fint på tomgång, och svarar bra på gaspådrag. Men en sak stör. När man varvar upp motorn utan växeln i, så uppstår vibrationer när den kommer upp i ca 17-1900 rpm. Motorn skall enligt killen som renoverade, vara balanserad. Jag frågade kompisen om hur han gjorde när han lade i motorn. Den kunde bara sättas på ett sätt. för bultarna skulle inte ha passat annars. Just nu lutar jag åt hållet att det är något fel på tändningen. Att motorn inte går på alla cylindrar alltid. Kan tillägga att det är ett brytarlöst tändsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 814 Postad 27 Juli , 2009 Hmm.... jag blr alltid misstänksam när det talas om renoverade motorer. En del är nog ok men många är det amatörer som satt fingrarna i. Du skriver att svänghjul och jag förmodar främmre svängningsdämparen har plockats från den havererade motorn. Är ni säkra på att det är rätt till den nya maskinen. det skiljer nämligen på balanseringen beroende vad det sitter för prylar i den renoverade maskinen. En annan sak är det korekt in line med skölden/mellamaxeln, även om bultarna passar så är det inte säkert att det blev rätt. Men är det inte så enkelt att ni växlat ett par tändkablar så tändföljden blir fel. Är lätt gjort på en V8:a, den går fortfarande bra på tomgång men blir orkeslös. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 27 Juli , 2009 Skall kolla så att han inte råkat sätta tändhattarna fel. Skall även kolla så att det inte är sprickor i tändstift. Jag frågade honom om det gamla svänghjulet passar med den renoverade. Jag tror att det skiljer två årsmod mellan de båda motorerna. Hur tar man reda på vilket det skall vara? Vad pratar vi om för tolerans för hur rakt motorn måste sitta, tiondels mm, mm, cm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 814 Postad 27 Juli , 2009 Gå in på www.boatlife.se du måste regga dig där. Där inne finns det en enorm kunskap om mercruiser. Tror att du får bättre svar då det finns folk där som sysslar med dessa motorer som sitt levebröd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 27 Juli , 2009 tolkar ditt inlägg som att motorn går bra ett litet tag först. får upp den i plan och så, sen tappar den. börjar den då bluddra och så kan det vara så enkelt som att chokespjället inte är rätt justerat, försök i så fall att spärra chokereglaget i öppet läge och testa igen. vore underbart om det var så enkelt. smuggler28 Senast ändrad av smuggler28 | 27 juli 2009 | 21:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 27 Juli , 2009 Tyvärr, så är det nog inte chokespjället. Det verkade ok, men munstyckena var som ett igenkalkat duschmunstycke. Om du förstår hur jag menar. Detta är nu fixat, samt att vi idag justerade inställningen på accpumpen. Och den svarade riktigt bra på gas, det verkade väldigt bra. Men ingen växel i skall tilläggas. Idag kollade vi igenom tändningen, och en tändhatt hadde spruckit mycket, och en litegrann. Locket hadde lite loppor på stiften, och den där mojen med två trådar på såg inte helt fräsh ut heller. Så han skall skaffa tänddelar imorgon, dessa var nog inte så dåliga så vi tror oss hittat felet, men han byter ändå. Och tändkablarna satt i rätt ordning så vitt vi kunde se. Vi provade även att lossa tändhattarna en och en, men hittade inget mer än den spruckna tändhatten (på den som påverkade tomgången minst). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 29 Juli , 2009 Igår så byttes Tändkablar, fördelarlock, och rotor. Kollade tändinställningen, och allt verkade bra. Efter detta och den tidigare justeringen av fuggen inkl accpumpen. Så svarar den bra på gas, svarar mycket mycket bättre på gaspådrag. Så vi tog en provtur. Den verkar gå fint, men tycks behöva en större propp nu. Den skulle förmodligen klara 5000rpm i nuläget (max 4200-4600 enl bok). Har inte kollat vilken propp som sitter på. Men finns det någon som kan tipsa om hur man går vidare. Finns det någon rekommendationstabell på nätet som man kan rådbråka med tex? Personligen så gissar jag att man kan gå upp 2 tum på stigningen. Men funderar på hur mycket diametern påverkar resultatet, för den varierar också i listorna på bravo 2 proppar. Oljetrycket förbryllade även, för det sjönk efter körningen. Men jag misstänker att det mesta av denna sänkning beror på instrumentet, för det reagerar lite hackigt. Kompisen skall prova ett nytt instrument idag, samt byta olja/filter. För att se hur det blir. /Micke Senast ändrad av Micke66 | 29 juli 2009 | 16:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holliday 0 Postad 30 Juli , 2009 Hej. Du skriver att oljetrycket sjunker efter ett tag, det är helt normalt när motorn blir varm. Vet inte vad ni kör på för olja nu. Kör på mineralolja typ Quaker State 20W-40/50. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 30 Juli , 2009 Ok, oljetrycket sjunker. Men hur mycket kan man anse som normalt? På min båt med merc 5,0 bravo 3, så brukar det ligga nära 3,5-4 i alla fall tror jag (inte säker). Någon som kan tipsa om vilken propp man borde välja på hans båt? Det är en 27 fotare vikt ca 2800 kg med Merc 7,4L och Bravo 2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser