Gå till innehåll
onsdag 21 januari 2026
Brandur

Laddar motorn tillräckligt för en Laptop???

Rekommendera Poster

Hej

Jag tänkte använda min laptop och gps puck för att navigera på sjön.

Frågan är hur mkt min utombordare laddar?? I servicemanualen står följande:

Battery charging coil output, 12V 80W Detta tolkar jag som att generatorn laddar med en affekt på 80 Watt alt 6,67 Ampere. Rätt eller fel??

Med andra ord så OM min laptop drar med är 80 Watt så borde ju batteriet laddas ur när jag kör med laptopen igång.

Eller??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, oroa dig inte. Din LappTopp drar mycket litet tröm, 1-2 Amp. Så allting är OK.

Jodå, som erfarenhet, vet jag, besserwissers, säger så är det inte !!!!

Senast ändrad av -somena- | 23 juli 2009 | 20:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är som Somena säger, den drar ungefär 2A, det vill säga om den är laddad innan du drar igång, skall den ladda laptopens batteri och samtidigt driva den så är min erfarenhet att den drar 6-8A, men förvisso bara en kortare period tills batteriet visar 100% laddstatus. Jag vet ju inte vad din generator ger, men det känns inte som om det är någon ko på isen för din del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era snabba svar. På undersidan av datorn står det 4,47 Amp. Är det vid normal användning när batterierna är fulladdade eller är det när den både laddar batterierna OCH själva datorn??

Funderar på att koppla in en Amp. mätare i serie med plussen på batteriet för att se om batteriet ger eller tar emot ström....

Senast ändrad av Brandur | 23 juli 2009 | 21:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten varning är på plats. Kolla så att det verkligen ÄR 12Volt LIKSPÄNNING och inte växelspänning som förekommer på mångha utombordare, tyvärr. Om så är falet så måste växelspänningen likriktas först, men då stiger spänningen  med 1.414, och då kan du komma upp i farliga spänningar för datorn och övrig elektronik i båten, så en spänningsregulator behövs också! Spänningen är kanske inte heller stabil 12 volt, utan varierar med varvtalet, därav regulatorn.

Oj, så besvärligt jag gör det, men hellre skriva dessa ord nu INNAN du pajar din dyra elektronik. Förresten, ska din dator ha 12 Volt? kanske det ska vara 19 Volt som vissa vill ha, eller bara 8 Volt? Kolla först o lycka till.

PS. en generator som ska ladda batterier skall lämna upp till 14.4 Volt, så du vet om att den spänningen förekommer. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla som sagt vad datorn drivs på, direkt 12V är ju hur som haver inte att föredra uatn något imellan som stabilliserar spänningen till datorn.

Min dator går på 18.5V tror jag, har en universaladapter som matar ut allt mellan 15-24V och ska ha inspänning mellan 11-14V (max 8A). Så finns ju lite smått att tänka på.

Har du en multimeter så kan du ju mäta strömförbrukningen på datorn, annars kan du ju säkra den med 5A eller nått så vet du att inte generatorn får lida utan säkringen isf går.

Men försäkra dig först om att det är liksttröm som du får från datorn. Sen själva datorn kan du ju ofta ställa ner i slöläge så den drar så lite ström som bara möjligt, finns bra program för att hantera det bättre än Windows egna påhitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var lite försiktig var du kopplar in din Laptop. Olika Laptops behöver olika inspänning ofta mellan 19-26 Volt likspänning. Kolla vad nätadaptern ger för utspänning. Jag skulle inte koppla den direkt till batteriet, saker kan gå sönder då.
12V kan variera mellan 11 V och 18 V i lite primitiva båtsystem. En omvandlare som tar lite olika inspänning och ger datorn precis vad den ska ha är bättre.

Koppla den definitivt inte någon elektronik till motorns ladduttag utan att ha något batteri inkopplat! Utan batteri kan det komma lite av varje ur uttaget, både hög spänning och pulsad spänning. Det behövs ingen ren och spänning för att ladda ett batteri, elektronikprylar kan gå sönder av den.
Har man batteriet inkopplat så jämnar det ut spänningen till snygg likspänning.

Jag kollade min egen laptop, den drog 50 W, så 80 Watt räcker väl, men det blir inte mycket över för batteriladdning. Elektroniken är ganska strömsnål, men moderna plattskärmar drar mycket mer ström än man tror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för ert engagemang!!  :)

Jag glömde att säga att jag skall köpa en växelriktare med ren sinusvåg först och främst. 150 Watt bör räcka för mina ändamål.....laptop och laddare av olika slag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, då drar växelriktaren litegrann också för egen räkning. Räkna inte med så mycket batteriladdning när du kör datorn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, nej, köp inte en växelriktare från 12VDC/220VAC, om du bara skall haden den till Lapptoppen. Varför gå omvägen från 12-14VDC/220vAC (bränna bort energi i onödan) och sedan med din vanliga nätpower till 19VDC som Lapptoppen skall ha, en sån här Vanson SDR-70W, Deltaco eller liknande som omvandlar från 11-14VDC till Laptoppens 19VDC (omkopplingsbar) och max 3,5 Amper, räcker till för alla Lapptoppar !

Din generator som är på 80W, ger givetvis ut likström för laddning av batteri, gamla små utombordare, förr, gav litet växelspänning till lanternor och så ! Voro det växelström, kunde du inte ladda batteriet. Men koppla alltid en som här Auto adapter på/via batteriet. Om du skulle koppla till gnerators uttag utan batteri, ja då kan det vara kört ! För uttaget utan belastning ger kanske högre spänning än 14 Volt. 80W från generatorn ger då ca 5,7 Amper.

Min lapptopp, en HP Compaq nc4200 med en 13 bildskärm, drar ca 2 Amper max, med denna Vansondet blir ca. 28-30Watt med en sån här Vanson auto adapter. Din generator på 80 Watt räcker väl till för en dator och att ladda batteriet.

Saken är så här enkel, inte göra det dessto mer komplicerat ! Din vanliga nätpower ger ut 19 Volt (det mest vanliga) samma spänning väljer du förståss på denna Auto Power Adapter. Det medföljer olika anslutnings tippar kolla lämplig till din dator, men oxo att polariteten blir rätt ! Den spänning som Lapptoppen vill ha, ser du på din vanliga nätagg. Glöm bort all tittande på Laptoppens batteri, den har givetvis en lägre spänning. Lapptoppen har en egen regulator från denna input spänning, 19 Volt, eller vad det är ! Det är viktigt att anlutnings tippen blir rättvänd. Oftast är i mitten i proppen/tippen Anlsutnings pluggen till ett Cigarr-tändare har en inbyggd säkring. Har du inte en sådan Cigarr-tändar-uttag i båten, så finns det adatrar för detta ochså, men du hittar säkert en sån ock kan bygga in ! Men klipp inte bort denna säkringsplugg och ansta utan säkring !

Vanson (Deltaco) typ SDR-70W,  Switching Mode DC/DC Regulated Auto/Airline Power Adapter. Denna Vanson, i storlek av en cigarret ask, blir inte ens nänmbart varm, så den har säkert 95% verkningsgrad ! Varför den här typen av DC/DC omvandlare har en hög verkningsgrab, beror på deras enkla uppbyggnad. Dom är i princip en spänningsdubblare, utan tranformatorer. Det går till hå här, att mann laddar upp 2 kondensatoer i parallelt, och sedan kopplar man dom i serie, så får man den dubbla spänningen på 24v av 12 volt. All detta sker med en fyrkantoscillator och några fettransistorer. Sedan reglerar man den  24 v till lägre, valbara spänningar. Det blir mycket litet förluster, i motsats till en växellikriktare.

Input voltage: 11 to 14V DC car battery power
Seven output selection: 15/16/18/19/20V DC at 3.5A regulated 22/24V DC at 2.9A regulated
Output with five detachable plugs (Model WP-5) and five coaxial connectors (1.7x4.75mm; 1.4x6.5mm; 5.5x2.1mm; 5.5x2.5mm and 6.3x3.0mm)
Short circuit and overload protection
High efficiency and low energy consumption
Power LED to indicate proper output setting

Kostar någonting på 300Kr     Säjes i dom flesta dator affärer, snacka med killarna där, fråga då oxo om rätt tipp till din dator   !!

Hittar du inte en Vanson, eller av märket Deltaco, så finnes det med liknande specs, av andra märken !!!! Men en sån på max 70Watt, räcker till Jag tror att Clas i sjön säljer sådanna ochså.

Senast ändrad av -somena- | 25 juli 2009 | 14:40

post-10009962-1394236030,8347_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra grej är att titta på datorbatteriet och konstatera vilken spänning det är märkt med.

Det är vanligt med  11,1 volt. Och kolla sedan vilken spänning som batteriladdaren till den är märkt med, ofta runt 18-20 volt. Om du nu har 12 volt så bör det gå att driva datorn, men inte ladda den. För att kunna ladda den krävs det att komma upp i de där 18-20 volt.

Strömförbrukningen är ju svår att veta rent generellt, men tipset med säkring var ju inte så dum. Tänk bara på att inte välja för stor säkring, en trög 10A T säkring kan klara 14A under ganska lång tid. (5A T klarar 7A detta för att säkringar inte skall gå sönder när elapparatur startas)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Köpte en Vanson SDR-120W och det fungerade kanon! Laptop, Fugavi, GPS-puck och sjökort fungerade perfekt!

Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...