Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
clarom

Mystiskt läckage på maxi77

Rekommendera Poster

Hej,

Har efter 2 veckor på östkusten konstaterat att båten tar in vatten från minst 1 håll.
Fönster är bytta 2007 så de bör vara täta. Fann att toalettens anslutning inte var tät och stängde då ventilen för spolningen vid skrovet utan resultat då mer vatten kommer in vid lite sjögång. Häromdagen gick drevet sönder då all olja runnit ut i durken tillsammans med vatten. Det ligger vatten i mitten samt att det samlas vatten i facket på babords sida. Tror inte att det är vatten tanken som läcker heller.

Någon med liknande erfarenhet? Kan det varit drevet som även under en tid läckt vatten? Har MB10 med 100s drev utan backslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du måste fundera ut hur många hål du har i båten, men jag hjälper dig på traven.

Rutorna-vanligt men lätt att kontroller.

Genomföringar-kryp runt med ficklampa och kolla efter fukt.

Motorn-här kan det läcka från impellerpump till slangar

slangar, vattentank- brukar bli panik fort.

Drev-jo visst kan väl vara troligt om det även läcker olja.

Hitta felet och ta upp båten på land, är det en genomföring som börjat ge sog så upp med båten fort som tusan, en båt fylls fort med vatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte roligt

 

Har haft liknande problem. Tog mer än ett år att hitta 2 olika läckor. Hade båten inlämnad för sökning utan resultat. Om du kan så upp med båten på land.

Töm fv tanken. Torka tort överallt.


Kör motorn med kylmuff klättra runt maskin och kolla alla skarvar.

Om inget läcker fyll fv tanken. Vänta och kontrollera, koppla ej tryck.

Om inget händer slå på vattenpumpen och låt stå med tryck. Lyssna efter pys ljud. Här hittade jag en av mina läckor.


Om det inte läcker sjösätt. Vänta och titta.

Om du inte ser något, anta att det är utanpåliggande beslag / utlopp som vid tryck/färd pressar in vatten då de ofta sitter på Sidan mot vattenströmen.

upprepa proceduren till du hittar felet. Jag hittade ett nytt läckage idag, litet men tillräckligt för att lämna lite slask i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...