Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Fetaost

Söt- eller saltvattenkylning av VP-diesel 2030?

Rekommendera Poster

Jag står i begrepp att köpa en bättre begagnad segelbåt i Medelhavet. Båten har en Volvo Penta dieselmotor 2030 på 29 hk som enligt säljaren alltid varit kyld med saltvatten från havet. Motorn har gått 1900 timmar. Erfarna seglare har givit mig rådet att vara noga med att köpa en båt med en motor som varit kyld med sötvatten i ett slutet system. En VP-expert jag talat med säger emellertid att sötvattenkylning är standard i alla VP 2030-motorer. Jag är inte insatt i sådana här frågor. Finns det någon därute som hjälpa mig med kommentarer eller råd?

Jan Hennig, Stockholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du är i begrepp att göra en båtaffär lär du ha en massa bilder på objektet. Sätt in ett par bilder av motorn så går det med största säkerhet utröna ifall din tilltänka motor har färskvattenskylning eller ej. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskvattenkylning är standard på dessa motorer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Språkförbistring eller okunnighet hos säljaren. Alla båtmotorer är kylda med sjövatten (känner inte till några luftkylda i alla fall) och där har vi nog missförståndet. Sedan har många, inklusive 2003, ett inre kretslopp med sötvatten plus ev. glykol som kyls av sjövatten genom en värmeväxlare.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...