Gå till innehåll
lördag 18 maj 2024
maxtan

HJÄLP!!!!

Rekommendera Poster

Har en Evinrude 40hk från 1969, Modelnr: 40973r. Har ingen aning om hur ledningarna i de olika färgerna ska gå från motorn till tändningslåset?????Skäms Hade behövt någon snäll här inne som kan hjälpa oss eller om någon eventuellt vet var man kan få tag på ett diagram?! MYCKET tacksam för svar!! Bilder kan ses nedan. Har även skrivit vad det är för färger på ledningarna.

Senast ändrad av maxtan | 19 juli 2009 | 23:56



Senast ändrad av maxtan | 22 juli 2009 | 14:11

post-10010538-1394236024,8063_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Finns det ingen kopplingsplint i motorn, där det framgår vilken färg som leder till startmotorn?

Fann en tråd du kan kolla upp här på forumet; http://www.maringuiden.se/forum/;thread=57178

Ett annat tips är att ta kontakt med Evinrude och be dem sända dig ett elschema för aktuell motor.

Hoppas det hjälper något...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för din tid att hjälpa, ska kolla upp det nu och hoppas på det  bästaGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är bilderna samt färger...  Det finns 1st tjock orange ledning, 1st tjock röd, 1 lila/blå, 1 brun, 1 grå, 1 vit, 2 svarta, 1 blå, 1 grön. Tror jag fick med det hela. Motorn är som sagt en Evinrude (bruges) 40hk från 1969.

post-10010538-1394236028,1051_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bild 3. Det finns 5 tappar Hoppas att någon kan hjälpaSkämsGlad

post-10010538-1394236028,2302_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tändningslåset:

M och M - krets för att stoppa motorn genom kortslutning. Hit kopplar du varsin svart kabel, spelar ingen roll vilken av dina två svarta kablar du sätter på M:en i ditt fall. När nyckeln är i stop-läge (av) så aktiveras detta. Till dessa kan du även koppla en dödmanbrytare(kortslutande) som gör samma sak om du har dess snöre anslutet till dig och du t ex ramlar överbord och dödmansbrytaren aktiveras även om startnyckeln står i kör-läge. 

BAT betyder Batteri. Koppla orange kabel hit.

A betyder Accessories dvs tillbehör såsom lanternor, radio och andra tillbehör du vill ha 12 volt ( ) till. Koppla grova violett (ljuslila) eller om den nu är röd (svårt att se) kabel hit. Aktiveras när du har startnyckeln i kör-läge (då har BAT och A kontakt med varandra).

S betyder Start dvs i detta läge får startsolenoiden 12 volt. Koppla vit kabel hit. Aktiveras när du har nyckeln i start-läge (då har BAT och A samt BAT och S kontakt med varandra).

Övrigt:

Grå kabel
är signalkabel till varvräknare om man har det (har man ej varvräknare så låt den vara).

Sen är jag osäker:

Brun kabel kan vara kabel från laddningsregulatorn, ansluts i så fall till BAT.

Grön kabel kan vara kabel för choke switchen.
Blå kabel verkar höra ihop med choken på dina bilder.

Lila (tunna) kabeln vet jag inte vad den används till. Det verkar komma en från kabelhärvan och en från indikatorlampan. Fundera lite själv på detta.


Om du kollar på sprängskisser på Ihopmarines hemsida, Evinrude, 40 hk, 1969 (INSTRUMENTS AND CABLE GROUP ELECTRIC SHIFT) så hittar du hur allt ser ut men tyvärr inte nån beskrivning på kabelfärgerna och exakt vad som ansluts var:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0077865&path=BRP~A0000003~M0005012~M0005025~M0005031~C0077865&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Zooma in i bilden så ser du tydligare. Stycklista till höger.

Det verkar finnas en Ammeter (amperemätare) nr 20 i instrumentpanelen, den borde vara enkel att få att fungera.
Sen finns det en Indikatorlampa temperatur nr 26 som heller inte borde vara nåt problem att koppla in.
Choke switchen nr 34 kanke blir lite svårare men med uteslutningsmetoden kan du kanske koppla in den.

Du borde kunna komma vidare en bit med ovanstående i alla fall.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 22 juli 2009 | 23:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte fungera ändåGråter men ger inte upp än,, är det något mer någon kan hjälpa till med är jag såååå tacksamTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som inte fungerar?
Kolla att tändningslåset fungerar genom att mäta med en multimeter så du vet att det finns kontakt i de olika lägena när du vrider nyckeln.

Börja först med att få startmotorn att dra runt. Det där med choken får du väl ta som steg 2 och reda ut.

Du har ju fått rätt mycket hjälp med det väsentligaste ovan (även om en del är oklart). Om du tar en sak i taget och testar dig fram stegvis borde det går att få ordning på det hela, tycker jag.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ännu en gång för din hjälp.. Startmotorn fungerar som den skaGlad Jag har även beställt ett nytt tändningslås nu. Är det svårt att hitta ett ledningsnät om jag skulle behöva det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...