Gå till innehåll
tisdag 28 juli 2026
AndreasAn

Startproblem MD5

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har problem att starta min MD5A när den är kall. Vanligtvis får jag igång den efter ungefär 5-6 startförsök med högt gasläge/kallstart. Ibland startar den dock utan problem kall.

Efter att jag bytte matarpump och finfilter i motorn, luftade systemet och fick igång motorn så kunde jag, när jag precis stängt av den, höra ett litet sugande ljud inne i motorrummet. Svårt att lokalisera exakt varifrån men jag tyckte det lät som att det kom ifrån vattenavskiljaren eller någon av slangarna till/ifrån vattenavskiljaren.

Eftersom det inte läcker bränsle någonstans efter matarpumpen (har kollar noga) så misstänker jag att det kanske inte är tätt någonstans innan pumpen. Någon som har erfarenhet av detta? kan det vara ledningen till pumpen eller ifrån tanken som börjat läcka eller är det troligt att det är själva vattenavskiljaren som inte är tät?

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna trycksätta anslutningarna på vattenavskiljaren och ledningen fram till matarpumpen så att man ser om det pyser/fuktar(=släpper in tjuvluft) någonstans, har jag monterat en slangstump med bollpump (en så´ n man har till utbordare) på sugledningen före vattenavskiljaren. Bollpumpen funkar också som backventil och förhindrar att bränslet rinner tillbaks till tanken.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...