Gäst Peder Postad 25 Juli , 2004 Finns det någon här som vet eller har erfarenhet av att låta sitt företag äga båten? Vad gäller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Compis seglare Postad 25 Juli , 2004 Jag var inne på detta också när jag köpte båt men vår revisor avrådde mig. Risken är att man blir förmånstaxerad ung. som med en bil. Ett alt. kan vara att du äger båten privat och hyr ut den till företaget vid ev. företagsevent, kunder etc. men det kan ju inte blir varje vecka kanske :-/ Men i mitt fall (båtvärde ca 300.000) så skulle jag kunna ta in lite hyra på det viset och i alla fall ha till den f.n. låga räntan på motsvarande kapital. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peder Postad 26 Juli , 2004 Ok. Tack för svaret. Det var ungefär som jag trodde. Ha en trevlig dag //Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Björne Postad 26 Maj , 2005 Varning! Du kan bli förmånstaxerad för ALLA veckor du inte hyrt ut båten. Vet om en som fick 200000 i skatteskuld... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 26 Maj , 2005 Möjligheten att undgå förmånsbeskattning är möjligtvis att Du inregisterar ett företag för båtuthyrning...samt att du har den tillgänglig för uthyrning under vissa perioder, då ligger bevisföringen hos skattemyndigheten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 26 Maj , 2005 Jag förstår inte frågan. Har du ett serviceföretag som behöver en båt för transporter? Eller vad skulle vitsen för företaget vara att du har en båt som företaget betalar men som du använder privat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse Postad 27 Maj , 2005 Jag har också funderat på detta. Om jag fattat rätt kan man köpa båten i sitt bolag, sedan skriver man ett charteravtal med ett charterbolag och låter dom förmedla båten. M.a.o dom har rättigheterna till båten under hela säsongen, och därför kan man inte bli förmånsbeskattad för outhyrda veckor. Charterbolaget kan ge dig ett fastpris för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 28 Maj , 2005 Om Du bedriver handel och uthyrning med båtar så är risken minimal att Du blir påtvingad förmånsvärde, det finns referensfall hos skattemyndigheten där man försökte bevisa att ägaren utnyttjat båtar för eget bruk, och skattemyndigheten har förlorat i samtliga fall.. det är ju absurt... äger du en golfbutik, ska du då beskattas för att du har tillgång till klubbor och bollar... Dom enda ofta förekommande fall där du blir förmånstaxerad av egen verksamhet är livsmedel och restaurangbranschen.... Sedan att man blir förmånbeskattad för bilar är ju lagstiftningen som bestämt det....men det är ju en helt annan sak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 28 Maj , 2005 Om man gör som Ni säger i detta fall så är inte moderbolagets intentioner att hyra ut båtar, utan att anse som biverksamhet, detta har många trillat dit på. Men om man t.ex. har ett AB inregistrerat bara för båtförsäljning och båtuthyrning så ät det lättare, ingen biverksamhet, det blir för genomskinligt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 4 Juni , 2005 Tanken jag hade var att köpa båten i mitt befintliga bolag och lägga till båtcharter som bisyssla. Kanske är det bäst att i så fall starta ett helt nytt bolag som sysslar med båtcharter. Det får nog bli till nästa sommar i så fall. /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 15 Postad 16 Juni , 2005 LasseP har helt rätt i det han säger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser