Gå till innehåll
tisdag 11 november 2025
netsplit

Inom- eller utombordare, valet är svårare än någonsin

Rekommendera Poster

Vet att denna fråga varit på tapeten ett antal gånger tidigare och jag har läst nästan alla trådar men känner inte riktigt att jag kan bestämma mig ändå.

Det jag ska använda båten som är 6,5m lång till är följande:

• Spinnfiske (djupt och grunt vatten). Fiskar mycket öring på grunt vatten tex.
  • Trollingfiske
  • Wakeboard/vattenskidor m.m.
  • Dykning
  • Lång säsong mars-december (med andra ord risk för minusgrader)
  • Sol och bad dagsturer med familj, vänner m.m.

Då jag ska använda båten till dykning och trollingfiske ute till havs så ställs det stora krav på driftsäkerhet och hur motorn påverkar stabiliteten av båten i grov sjö.

Båten ska göra 40-45knop och marscha en bit över 30.

Extremt svårt val. Som jag ser det är utombordare att föredra när man fiskar på grunt vatten. Vid trolling är det hugget som stucket med inom eller utombordare vad jag förstått.

Inombordaren är att föredra i grov sjö, och när man vill åka fort i grov sjö.

Med inombordaren får man oftast en riktigt trevlig badplattform där bak också som är riktigt bra när man dyker.

Vad f**n väljer jag?! :)

Senast ändrad av netsplit | 08 juli 2009 | 13:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste räkna in en extra faktor och det är stöldrisken. Det finns väl inga bevakade hamnar i mars, april, november eller december så om du inte har en säker förvaringsplats så är risken stor att din utombordare kan försvinna. Risken är klart lägre med en inombordare, även om den är inte heller lika med noll.

Till trollning kan du skaffa en extra trollingsmotor, den ökar även säkertheten ute på öppet hav. (Jag antar att det går att installera en extra motor även på en båt med inomboradre, men vet inte).

Känns att service och reparationr borde vara enklare på en utombordare pga bättre åtkomlighet. Det sägs också att utombordare är modernare, i synnerherhet tvåtaktare med insprutning.

Ja, det är ett svårt val du har !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och du gjorde det inte direkt lättare ;)

Är stöldrisken verkligen något att bry sig om? Är ju försäkrad.

Det går att ha en extra trollingmotor men det skulle ta upp för mycket plats tror jag så det är nog inte ett alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja.

Rätt enkelt när det gäller bensinmotorer. Alla inombordare är konverterade bilmotorer som är gjorda för att köras på 4 hjul. Hur ofta kör du bilen på 4500 rpm? Sliter rätt bra, svårmekat, många slitagedelar som skall bytas regelbundet, damasket osv. Betydligt större sjunkrisk.

Utombordaren är gjord för att befinna sig i marin miljö och gå på 5500-6000 rpm.

Så gillar man inte att meka så är väl valet rätt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ju många motorer som gått i 30år och som går än idag.. borde väl inte vara möjligt enligt din teori?

Sen så kör jag sällan 5500-6000 rpm utan snarare 4-4500.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste nog börja tänka i banor att prioritera vad du anser viktigare än andra saker.
Som du själv redan listat ut är det för- och nackdelar med både inom- och utombordare.

Stor fördel med inombordare är den extra tyngden (om båten anpassats för detta) och den naturligt lägre tyngdpnkten som tillsammans ger bättre förutsättningar att köra i lite grövre sjö (men skrovet har mycket med detta att göra också). Och lägre stöldrisk med inombordare - om de tar nåt så tar de hela båten. Men lite svårare att göra service själv jämfört med en utombordare, dessutom har du drevet och bälgen som är mer komplicerat och bälgen en källa till tänkbart läckage. Så har du limpor och knän att oroa dig för och byta när det är dags.
Lättare byta motor när det är utombordare. Utombordare kan tiltas upp mer vid grunda förhållanden.

Ja det är inte lätt att bestämma sig det förstår jag. Men ta helt enkelt papper och penna och rita upp en tabell med alla för- och nackdelar du kan komma på med inom- och utombordare på de båtar du är intresserad av så kanske det klarnar när du sovit på saken.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

5500 - 6000 Utombordare

4000-4500 Inombordare

Visst finns det gamla inombordare som gå än idag men kolla hur mycket som lagts ner på dessa för att hålla dom i drift jämfört med utombordaren som behövt normal service medan inombordarna under dessa år säkerligen behövt ett pr omgångar kyllimpor, bälgbyten, osv, osv. Har både och i mina båtar och det är väl inget snack om att inombordaren är betydligt    dyrare att äga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har funderat en del. Det blir nog en utombordare och det är nästan främst av den anledningen att den drar mindre bensin (pga lägre vikt).

En Silver Eagle 650 WA drar ca 0,95l/distans med 175hk utombordare och gör 43 knop.

Jämfört med en tex Finnmaster 6500 med inombordare 225hk som drar 1,3-1,4l/distans och göra ca 40knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...