havstulpan 0 Postad 6 Juli , 2009 Hej! Skulle vilja lite synpunkter tips då ja skall byta impeller på min Optimax 115hk pga att den ger för lite tryck. På tomgång visar Smartcraft instrumentet 2.4 PSI och som mest vid 3000Varv 10.4PSI vid fullgas så sjunker trycket till 4.5PSI för att då larma för hög motortemp 163F. Någon som vet om man köra utan POPPET ventilen om den skulle gå sönder? Har provat köra utan termostat något bättre kylning, den är testad i varmt vatten och fungerar. Så nu är det bara ta upp båten o byta impellern men är det svårt är det något speciellt man bör tänka på, jag hört läst att växel ska ligga i framriktning varför? Är det något vattenrör som måste tas bort eller tätar det automatiskt när man sätter samman neder mot överdelen. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 6 Juli , 2009 Det kan vara bra att vara två då det gör livet enklare om den andre kan snurra på svänghjulet (heter det så?) när man trär in axeln med splines på igen. Fett bör du ha så blir det lättare att få ner impeller å splines. Jag fick hjälp första gången men nu känner jag att jag kan fixa det själv å jag är en simpel ohändig ingenjör..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 502 Postad 6 Juli , 2009 Du behöver en uppsättning tumhylsor och en öppen tumnyckel till muttrarrna på ömse sidor om riggen. Trimrodret skall bort, notera hur det sitter så att det kan moteras tillbaks på samma sätt. Under detta sitter vanligen en bult som ochså skall bort. Resten bör du se. Sedan allt lossats brukar det inte vara några problem att få bort växelhuset. Det skall inte behövas våld ruska lite och rucka lite fram och tillbaks på propellern. Sitter det fast så har du antagligen glömt någon bult. När du återmonterar så tryck upp drivaxeln mot vevaxeln och rycka på propellern så att drivaxelsplinesen går in ingrepp (Glipan minskar). Nästa hinder är den lilla splinesaxeltappen för växeln som skall gå in i splineshylsa i riggen. Smörj splines med lite vattenfast fett (inget fett på toppen av axlarna). Jag brukar smörja impeller och insisdan av pumphuset med lite silikonfett. Samma med tätningen för vattenröret. Montera impellern på drivaxeln, glöm inte kilen, och tryck ned pumphuset och vrid samtidigt drivaxeln medsols uppifrån sett. Då lägger sig pumpvingarna åt rätt håll. Det underlättar att var två. När du separerar växelhuset från riggen så lever reglage och pumphus skilda liv. När de sätts ihop så måste de vara inställda på samma växel. Vilken det var är inte alltid så lätt att komma ihåg. Därför har jag som regel att lägga i framväxeln, då är det bara att kolla att reglaget står rätt innan man monterar växelhuset. Problemet är inte stort om man allt i ett svep, men V-huset tas av på hösten och sätt dit på våren, eller har barn i båten, så är det bra att slippa fundera över vilken växel som skall vara i. På din motor går det lika bra att läga i friläget, bara du vet vilket det är som gäller . Det går då också något lättare att vrida drivaxeln när impellern skall monteras. Backen skall man undvika att lägga i med stillastående motor. Vattenröret tätar automatiskt, det är driv och och växelaxlarna som är knepiga. OBS: Testa att friläge och framväxel ligger rätt innan du sjösätter. Senast ändrad av guestsson | 06 juli 2009 | 12:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 6 Juli , 2009 Vi tog inte bort trimrodret (99% säker), jag har visserligen en Optimax från 2005. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 502 Postad 6 Juli , 2009 Det stämmer säkert. Vissa behöver man inte göra detta på, men generellt skall man leta bultar även där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 502 Postad 6 Juli , 2009 Man glömmer fort varför man gör saker. När drivaxeln skall in i vevaxeln så underlättar det att rucka på propeller. Detta funkar inte om friläget ligger i. Då blir det till att rucka på svänghjulet istället vilket är betydligt krångligare. Alltså lägg i framväxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 6 Juli , 2009 Tack så jättemycket för alla tips! Har just varit köpt en impeller för 289 kronor. Så det blir att meka i denna vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 9 Juli , 2009 Hej! Impellern bytt, packningar och gummitätning axel mot impellerhus. Impellen såg hur fin som helst däremot fick jag se att gummitätningen inte låg i sitt spår utan uppe på huset den nya gummitätningen var mycket tajtare dessutom, så felet var med säkerhet det. Fick högre tryck på tomgång med spolmuff på mot vad ja hade i vatten innan bytet. Att byta impeller var inte svårt. Kan beskriva: 1. Växeln i fram, motorn fullt upptiltad. 2. Det sitter 5st mässingsmuttrar (15mm nyckel). 3 När alla är lossade vicka på nederdelen tills den släpper ur splines och ta bort hela paketet. 4. Lossa impellerhusets lock (10mm nyckel) 4st M6 bultar. 5. vänd på locket och byt impellern notera vingarna hur de är vikta, sätt dit ny gummitätning och för allt över drivaxeln smörj axeln så går det lättare, titta underifrån att impellen går i låskilen, dra fast de 4 bultarna.6 Fetta in splines för drivaxel och växelaxel samt alla pinnbultar. 7: För upp paketet tills det tar emot, snurra nu sakta på propellern så splines i drivaxeln går i, nu är det växelaxelns tur denna ska gå i utan ändring det viktigt att inte ändra dess läge för då kommer växlarna i fel läge. Vattenröret tätar automatiskt (lite fett här med på ovankanten så går det lättare). 8 Nu dags dra de 5 muttrarna, styrrodret behöver man inte röra påverkas inte av detta arbete på en Optimax. 9. Nu dags provstarta med spolmuff samt testa växlarna. Arbetet bedömmer jag som enkel inte svårare en t.ex byta bromsbelägg på bilen. Totalkostnad blev 387kr. Sjösättning bara regnet upphör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Juli , 2009 Tätningen ska bara ligga ovanpå pumphuset ej i något spår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Juli , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0001788&path=MM~A0000001~M0000077~M0000080~C0001788&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Juli , 2009 du menar väl nr 42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 9 Juli , 2009 Hej! Ja nummer 42. Den har ju en midja som tätar runt huset när den sitter på axeln. Den gamla helt sladdrig var otätt som bara den förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 9 Juli , 2009 den ska ej gå i något spår bara ligga med lätt tryck mot pumphuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser