flying 0 Postad 25 Juni , 2009 Har fått ett märkligt, återkommande fel på min AQAD41A. När jag dragit ned gasen till tomgång efter en längre sträcka med högre varv, dvs med ordentligt varmkörd maskin (har alltid inneburit exakt 80 grader på mätaren), tappar motorn all kraft och det går bara att få ungefär 1000 rpm med full gas. Motorn går i övrigt som den ska, det går bara inte att få upp varvet. Det ryker inte om avgaserna. Bytte/rengjorde förstås alla filter vid första tillfället men felet återkom direkt och känns inte heller riktigt som igensatta filter eftersom det är så exakt repeterbart, uppstår helt utan förvarning direkt när man dragit av på gasen och har inneburit precis samma maxvarv varje gång. Hade inte heller mer än marginellt med synligt skrot i filtren. Eftersom det bara inträffat med riktigt varmkörd maskin provade jag vid senaste tillfället att helt enkelt gå vidare med full gas och 1000 rpm. Efter ungefär tio minuter, dvs då temperaturen rimligen sjunkit en aning, var det som att något lossnade och motorn gick upp till normalt maxvarv som om ingenting hänt. Gaslänkaget är självfallet kontrollerat och ok, armen på insprutningspumpen rör sig som den ska. Till saken hör att jag inför säsongen (enbart som underhållsåtgärd, inte pga några problem) låtit provtrycka, tvätta och justera spridarna som låg ungefär fem bar under rätt värde. Vid första starten efter sjösättningen gick motorn som den ska men när jag drog av gasen efter första längre resan var tomgången plötsligt så låg att maskinen höll på att stanna (300-400 varv). Trodde då att detta bara berodde på spridarjusteringen och ställde upp tomgången till normala 650 rpm med stoppskruven för länkarmen på pumpen. Motorn har därefter hållit tomgången perfekt, kall som varm. Frågorna är nu förstås om det här är kan handla om fel på insprutningspumpen, om det kan vara relaterat till de högre spridartrycken och om den initiala tomgångsjusteringen kan spela någon roll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 25 Juni , 2009 Hej Det där var knepigt! Tror till att börja med inte att det har med spridarjusteringen att göra. Kan det däremot möjligen ha med avgasspjället (rökbegränsaren) att göra? Detta spjäll finns endast på 41A-motorn och styrs av en solenoid via en arm upp till avgaskröken där spjället sitter. Om spjället hänger sig i stängt läge skulle det kanske kunna förklara ditt låga varv. OBS att detta är ett mycket löst antagande, men kanske ändå värt att kolla. Har själv en 41A och har plockat bort spjället och dess styrarm, eftersom det var sönderbränt. Motorn går minst lika bra utan och ryker varken mer eller mindre. På senare 41-modeller finns inte detta spjäll och enligt uppgift från Drevia kan man numera inte köpa spjällförsedda avgaskrökar som reservdel. Däremot kan man köpa spjäll för löjligt höga priser. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 26 Juni , 2009 Hej, Du gör nog ett rimligt antagande men spjället plockade jag bort helt i samband med byte av kröken för ett par år sedan. Däremot funderade jag lite över om en turbo på väg att ge sig kan ställa till det så här, om den t ex skulle kunna värmenypa och därmed bromsa avgaserna kraftigt för att sedan släppa. Kände dock på axeln (iofs bara kall) och då verkar den ok. Dessutom är också turbon bytt för två år sedan och laddar i övrigt fint när motorn väl varvar upp. Och så borde det väl ryka fruktansvärt om motorn verkligen fick tillräckligt med soppa men bara bromsades den vägen. En mek jag frågade spekulerade löst i att någonting är slitet/kärvar i insprutningspumpens regulator. Det ska tydligen gå att demontera och titta på den delen utan att öppna pumpen i övrigt så det kan bli nästa steg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 27 Juni , 2009 Synd på en vacker teori!Instämmer i dina invändningar mot att det skulle vara problem med turbon. F.n. är jag långt ifrån min verkstadshandbok och kan inte kolla föjande: Mina tidigare små segelbåtsdieslar hade alla en varvtalsregulator som kärvade vid minst ett tillfälle. Har 41-an någon varvtalsregulator och är det den meken talar om? I så fall låter det långt ifrån otroligt att det är den som strular. Några ytterligare förslag kan jag inte komma på just nu. Knepigt problem, som sagt. Mvh/Sea Maniac Senast ändrad av SeaManiac | 27 juni 2009 | 23:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 10 Augusti , 2009 En liten uppföljning om nu någon tittar tillbaka i forumet. Såg över några punkter på pumpen: 1) bränsletryckregulatorn, en ventil som ev skulle kunna gå sönder eller börja kärva och på så sätt strypa bränsleflödet. Inga synliga problem där. 2) öppnade pumpen och kontrollerade att varvtalsregulatorns rörliga delar, fjädrar mm såg visuellt ok ut och inte kärvade. Inga konstigheter där heller, rent och fint inuti. 3) rökgasbegränsaren, vacuumklockan med styrkolv ovanpå pumpen som är till för att begränsa gasutslaget innan turbon börjar ladda. Här var det gamla fettet för styrkolven ganska stelt så jag rengjorde och smorde med några droppar olja i stället. Efter detta har problemet inte återkommit så felet k-a-n möjligen ha legat i att rökgasbegränsaren började kärva efter uppvärmning. Fortsätter det gå problemfritt säsongen ut kommer jag inte att vidta fler åtgärder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser