Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
Groenling

Att sjösätta båten från trailern ensam

Rekommendera Poster

Hej, jag har båten, om den inte ligger i insjön vid sommarstugan, på trailern. Om jag vill åka  på älven eller i Gtb´ s skärgården kör jag båten med trailern dit och sjösättaer den på önskad plats med hjälp av min sambo. Men det leder till ett beroendeställning :-)

Det verkar vara jobbigt att sjösätta och ta upp båten hel ensam, utan hjälp av någon annan. Är det någon av er som brukar sjösätta båten ensam? Några tips?

Båten är knappt 5 m, alltså inte ohanterlig. Men om det blåser kan det ju vara jobbigt t.o.m. när vi är två

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här kommer lite tips.

Jag har sjösatt min 2,5 ton tunga jänkare själv, hade då tillgång till en av ramperna som går långt och d blir rellativt djupt fort.. Har man bara täta lager och avtagbar ljusramp så går d att backa såpas långt ner att båten nästan flyter.. Efter några sjösättningar får man klämm på hur långt man ska backa för att få den exakta avvägningen. Backar man för långt kommer båten att smita så fort man släpper den från vinchen, (om d blåser vill säga). och backar man för kort så orkar inte båtens maskin dra båten av trailern. Dom (amerikanska byggena) brukar funka bäst med denna metod, dom har ofta stöd stolpar längst bak som underlättar i och upptagning i riktigt blåsigt väder. Men jag har även gjort många sjösättningar med svenssontrailers på samma vis. Givetvis trailers med täta lager och smörjnipplarCool...

När båten väl är släppt från vinchen så drar man igång maskin lägger i backen och glider således av trailern med hjälp av maskin, (Djupet avgör hur mkt du behöver tilta maskin)  (putta dra och släpa för hand är alltså till för amatörerFlört) Sedan puttrar man bort till en lämperlig plats och förtöjer, sätter sig sedan i dragbilen och parkerar.

Låter detta enkelt? Ja d beror ju på många faktorer, men d borde vara mkt enkelt att göra samma procedur med en 5 meters båt på några 100 kilo. Allt handlar om vilka förutsättningar man har..

Sedan ska jag tillägga att proceduren för att få upp båten på trailern funkar ungefär på samma vis, d underlättar dock om någon hjälper till att haka i vinchkroken i fall d blåser riktigt mkt.. Men har man bara gjort rätt ska båten nu vila på trailern och inte smita iväg. Alltså bara att haka i kroken i näsan på båten och dra upp, surra fast o åka hem..

!!!MVH REXCO!!! Hoppas att d var till någon hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sjösatt och tagit upp tidigare båt, Flipper 510, massor av gånger utan problem. Om du har möjlighet att välja en ramp där det går en brygga bredvid så är det buslätt annars får man bara vara lite snabbare i benen och flink i fingrarna.

Börja träna i lugnt väder med en kompis som bara får titta på tills du verkligen behövr hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...