basso 0 Postad 15 Juni , 2009 Läste på ett forum nånstans att det är, eller var, dålig kvalitet på Polen-byggda Örnvikbåtar. Låg kvalitet skulle också gälla Ryds. Gäller modeller som 510 etc. Vederbörande rekommenderade i st. Askeladden eller Uttern. Vad säger ni erfarna om detta? Inläggen verkade vara några år gamla. /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 15 Juni , 2009 Hej, Polenbyggda Örnvik (Quicksilver) vet jag inget om. Ryds har på senare år ryckt upp sig rejält med sina vacuminjicerade skrov som blir starka, lätta och håller jämn kvalitet. Skulle nog inte vara orolig för att köpa en Ryds ny idag. Askeladden har väl alltid ansetts bygga kvalitetsbåtar fast de gick ju i konkurs i höstas men är nu på banan igen med ny ägare. Uttern, ganska bra kvalitet kanske inte i allra översta segmentet skulle jag vilja säga. Övriga märken, t ex: Skibsplast (ungefär i klass med Askeladden skulle jag tro). Buster och Silver, säkra kort, bra kvalitet men det är ju aluminium så annan tillverkningsmetod förstås (dock har silver innerline in glasfiber). Yamarin, har väl alltid setts som ett kvalitetsmärke men andra fabrikat är i hasorna och kanske vissa är ikapp. Rocad, gör kvalitetsbåtar för främst fiskeentusiaster. Finnmaster, anses väl också som ett kvalitetsmärke. Vad man nu lägger i ordet kvalitetsmärke är väl lite olika men det är väl helt enkelt att båten går bra i sjön, går att använda för avsett bruk och håller ihop år efter år även om den körs lite hårt. Nåt sånt. /Bo Senast ändrad av bossee | 15 juni 2009 | 11:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Salstad 1 Postad 15 Juni , 2009 Kör Örnvik 540 DC och har verkligen inte problem med kvaliten, har en askeladden som andrabåt vilket inte är någon större skillnad på detaljer för mig. Infästningar skulle jag nog t.o.m säga är lite högra kvalite på Örnviken (Askeladden är 10 år äldre iof). Skrovet är ordentligt och just nu är jag inne och trixar just i skrovet pga kylskåsinstallation, och inte ser/upptäcker jag några konstiga saker. Det som om det skulle gå att anmärka på är vissa luftningsgaller som är gjorda av plast som spricker efter några år, tror dock inte att det var detta du menade ? Allt är ordentligt tilltaget och ritkigt gjort i båten som jag hittills hittat. Har haft med mig kunnig personal i båtennär jag plastat som säger att det är rejäla grejer. Så enligt mig så är Polen båtar ok. Dessutom har de lyckats med snygg design mot förr i tiden på Örnvik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 15 Juni , 2009 Det beror lite på vad du menar med kvalitet. Menar man hållbarhet så är vissa märken som nämnts som t ex Ryds, Uttern mfl inga som helst problem med. Graden av förfining när det gäller lösningar, materialval, design mm, det som populärt kallas kvalitetskänsla är dock knappast på topp hos dessa märken. Då får man gå på de dyrare märkena som Yamarin, mfl för att bli nöjd. Askeladden har jag uppfattningen om att de erbjuder mycket av kvalitetskänsla, men att den riktiga kvaliteten i längden inte alltid varit på topp. Örnvik kan jag tycka är helt ok med tanke på priset. Men det är ett lågprisbygge rakt igenom vilket även syns på många ställen. Hållbarheten har jag inga åsikter om, den är säkert helt ok. När man hamnar i sådana diskussioner som denna så blir det väldigt lätt partiska inlägg från diverse ägare som minsan tycker att deras lågprisbåt är lika bra som en som är 100k dyrare etc. Det blir lite min Passat är lika bra som din 5-serie osv.. Jag tror det bästa du kan göra är att försöka bilda dig en egen uppfattning. Till sist. Den gamla devisen man får vad man betalar för gäller enligt mina egna erfarenheter minst 9 gånger av 10 oavsett produktslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 15 Juni , 2009 Min Örnvik är nu 4 år å jag kan inte se något problem som skulle ha med tillverkning att göra. Lite slitage finns ju men det kommer nog sig av mitt eget användande. Lite skrap från någon Y-bom osv men det är ju oavsett båt. Det ända jag kan anmärka på är Hydraulstyrningen som jag haft lite problem med, men det verkar ha fixat sig själv - peppar peppar. Det finns ju dyrare/bättre varianter av styrning men då slår det ju på försäljningspriset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser