Jump to content
Thursday 23 January 2020
Sign in to follow this  
Jaken

framföra skepp utan skepparexamen

Recommended Posts

Är det någon som blivit påkommen med att framföra för stor båt (skepp) utan att inneha den så kallade kustskepparexamen. I så fall vilken blev påföjlden? Kan det bli problem med försäkringen om något skulle hända?

Hur räknar man egentligen båtens längd! Om den t ex blivit förlängd med en större badbrygga eller peke räknas detta med? Räknas en jolle som hänger på dävertar in i båtens längd? Jag tänker förståss på en båt som innan modifiering understiger 12m i längd men går över efter denna är gjord.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försäkringsbolagen brukar vara pigga på att hitta anledningar till att minska ersättningar. Har du framfört fartyget utan erfordliga tillstånd och det händer något så kan räkna med att få minskad eller utebliven ersättning. Här kan du läsa lite i lagtexten om fartygssäkerheten. länk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bredden räknas ju in också, är inte båten över 4 meter bred är den inget skepp oavsett längd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag menade förståss en båt som även är över 4 m i bredd också. Men innan modifiering inte överskred längden 12 m.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jasså det menar du förståss,,Skrattande

Tankeläsning har aldrig varit min starka sida. Skämt åsido.

-------------------------------------------------------------------------------

Regel nr, 3, -Allmänna definitioner. tilläg j.

j Med fartygs längd överallt och största bredd avses de i mätbrevet angivna. För fartyg utan mätbrev

avses längden från förstävens förkant till skrovets aktersta punkt, bogspröt och roder ej

medtagna, respektive skrovets ytterkants bredd, avvisarlister ej medtagna.

----------------------------------------------------------------------------

Du bör klara dig från även den mest nitiske kustbevakare och skadereglerare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läs din försäkringsvilkor noga. I mina står det specifikt uttryckt att försäkringen inte gäller om fartyget framförs utan gilltiga examen baserat på de nationella regler som gäller för det land där skeppet är registrerat.

Det är kanske inte troligt att någon stoppar dig på svenskt vatten om du bara kommer åkande. Men om det händer en kollision eller annan olycka så är det i princip en sjöförklaring som skall till och då kommer två saker att hända. Om du tar dig till utlandet typ Tyskland är det inte helt ovanligt att man kollar båtar/skepp lite mer rutinmässigt så där är sannolikheten något större.

1. Du kommer att åtalas för att du brutit mot gällande sjölag. Tänk på att lagen är mycket skarpare när det gäller skepp än om det är båtar.

2. Din försäkring gäller inte så dina skador blir troligen inte ersatta och du blir stämd för skadorna på den andra båten. Och ännu värre blir det om någon person blir skadat på din eller den andra båten.



Senast ändrad av oceanis | 15 juni 2009 | 07:29

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy