Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Rabarber

Extremt märkligt startproblem. Hjälp...

Rekommendera Poster

Hej alla, Har en Jonsson 90hk, tvåtakts V4. Startmotorn ville knappt dra runt efter vinteruppläggningen. Trots fulladdat batteri. Rev ner startmotorn, och gjorde rent. Kolen såg helt nya ut. Bytte plus och jordkabel från batteri till motor. Använde 35kv för jag tänkte original såg lite tunn ut. Nya presskabelskor och rent överallt.

Nytt försök. Funkade perfekt i 10 sekunder, sedan orkade inte startern igen. Tar jag ur stiften så orkar den. Sätter jag sen i stiften så orkar den i 10 sekunder igen. Ungefär som om det blev jättekompression ??? Orkar dock dra runt motorn för hand med stiften i.

Kanske batteriet? 2 år gammalt 60Ah. Står att motorn vill ha minst 70Ah, men detta har funkat perfekt i två säsonger. Tog startkablar och ett litet batteri (40Ah) och hjälpkopplade. Då orkade startern dra betydligt längre, men inte för att få igång den. Stiften är nya. Och helt torra, verkar inte ha fått fram någon soppa. Aldrig haft några problem med denna motor de fyra år jag haft den.

Tacksam för all hjälp,

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova batteriet med en sån där syraprovare, troligen är nån cell kass. Gissar att nytt startbatteri (fulladdat) är medicinen för din motors startproblem. (men skyll ej på mig om du köper nytt startbatteri och det ändå blir samma problem...).

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med startkablar eller tog du väck båtbatteriet helt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat med bilbatteriet bara, och sen med bägger batterierna med startkablar.

Huvudströmbrytaren kollad med ohmmeter., var OK, men sattei en sprillans för säkerhets skull. Ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, men var ska jag då sätta jord? Jord kabeln från batteriet går ju in i ett kabelfäste under startmotorn. Kommer inte åt med en startkabel utan att ta bort startmotorn... Plus sätter jag väl där plus från batteriet går in i solenoiden, eller?

Tack alla för snabba svar. Otroligt vad kunskap det finns här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan tex koppla jord (minuspolen) direkt på startmotorns chassie exempelvis fästskruv för startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst. Ska prova. Men funderar också på hur det kommer sig att det funkar i 10 sekunder om jag tar bort stiften, kör utan ett litet tag, och sedan sätter i stiften igen. Ungefär som om det blir för hög kompression???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har spänningsfall någonstans så kan startmotorn orka att dra runt en liten stund. Med stiften i så blir det mycket tyngre för startmotorn att dra runt pga kompen i motorn.

Mät var du har för spänning på startmotorn när du försöker starta. Det bör vara minst 10-11 volt vid belastning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK. Åker ut till båten på Tisdag. Ska testa allt som föreslagits. Tack för all hjälp hitills. Återkommer med framsteg eller bakslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en liten uppdatering: Som sagt: nya kablar och kontakter och kabelskor överallt- Köpte ett nytt 80ah batteri som jag för säkerhets skull laddade fullt över natten.

SAMMA sak! Får väl inte skriva fula ord här, men jag kläckte ur mig några. Vilket var bra. En granne kom nämligen och lånade ut sina krokodilklämmor till voltmetern. Plötsligt kunde jag mäta OCH vrida på starten. Resultatet var att startern fick 11,8v så inget spänningsfall alltså. Ska leta startmotor i morron

Återkommer om det går åt faderulingen i alla fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

huvudbrytaren har du väl redan kollat? startmotor- kolens flätor eller kontakter dåliga det var väl 4 kol och det räcker ett inte leder fullt för att starten fort ska tappa effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande problem! Nu har jag inte läst allt i tråden men tycker det verkar som om jordsidan inte funkar. Jag vet ju inte vart minus sidan från batteriet sitter på din motor men tänker att det kan vara dålig kontakt mellan den anslutningen och start motorn. I så fall hjälper en extra kabel däremellan.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppatering:

Gav upp. Efter ha bytt allt elektriskt och kollat med voltmätare på startmotorn kunde jag bara med all hjälp härifrån konstatera att det måste vara startmotorn. Hittade en p ELHÅ för 1700:-  Skruvade dit den. På med kablarna och dags för test. Skulle ju bara vrida på nyckeln för att kolla att startern funkade. Då hoppar motorn igång! Vaff...?? Har ju inte ens chokat???

 

Kan väl bara konstatera att: En startmotor gan paja lite grann. Elfel är mystiska. Den gamla startern har nog varit på väg att paja länge. Tur att det hände vid min brygga och inte ute på en ö nånstans.

Tack alla för råd och tips. Otroligt vad erfarenheter det finns här på forumet.

Glad midsommar

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...