Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026
soffpotatis

Motorproblem

Rekommendera Poster

Hej! Har inte skrivit här så mycket då det varit en riktigt dålig båtsommar, men nu har jag ett problem som måste lösas - vad är då bättre än ett forum fullt av båtexperter? ;-) Jag är då en tjej på 18 år som köpte min första båt i våras (Ryds styrpulpet m. 25 hp evinrudemotor från 80-talet) utan några som helst förkunskaper vad gäller motorer och styrsystem. Jag sjösatte båten den 14:e April i år och den gick bra i två månaders tid då vädret var fint och man kunde vara ute på sjön regelbundet. Efter maj månad blev det inte så mycket kört, och när jag i förrgår testade den igen så dog motorn när jag försökte accelerera. Den fungerade i princip bara på tomgång. När jag kört en liten runda med motorn som dog hela tiden så bestämde jag mig för att lägga till vid min brygga igen. Väl fastgjord tänkte jag testa att starta den igen, bara för att se om det gick - då lät det bara tickticktick och så gick den inte igång alls. Jag bytte tändstift i April då jag la i den, och idag bytte jag bensinslang. Vad kan felet vara? Batteriet? Jag har ingen aning om vilken årsmodell min motor är. Bifogar en bild så kanske någon vet.

post-2457-1394234284,6536_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst åkerspöket

har varit om samma sak . fast min lät mer som tickelitacki host prttottt blopp blopp vrrr vrrrå sen var det tyst , kanske du inte tankat sen i april försök med det om inte de funkar gör som jag gjorde kasta skiten över bord och använd årorna istället miljövänligt om inte annat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan bero på många saker. Hade en yamaha som inte ville gå när man drog på.. jag plockade isär förgasarna och blåste ur dom ordentligt med tryckluft, sen gick den som f@n. du kan kanske ha vatten i bensinen/förgasaren/na. hur såg tändstiften ut?

post-3732-1394234284,8327_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gormit

känner igen platsen . är det inte alnöbron i sundsvall ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte så låbgt borta:) Vindöbron mellan fastlandet och orust;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...