Nyborjare 0 Postad 28 Maj , 2009 Hur är det egentligen med alla de bojar mm som man ser ibland liggandes i långa rader och i sicksack, har förstått att de utmärker och håller fiskenät, vilket ansvar har man som båtförare att se upp för bojarna ? får/kan fiskarna lägga dessa varsom helst och finns det info eller regler hur nära ytan dem får ligga , jag menar att köra in i ett nät då får man lite problem ett bra tag Även om nätet är lagt en bit under ytan ( hur långt ner ?) kan ju både ett helt nät eller del av nät lätt släppa och fara upp, jag brukar därför köra omvägar krin dessa bojar men ibland blir det helt enkelt för lång omväg. Får vem som helst lägga nät ? eller är det registerade fiskare med tillstånd ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Maj , 2009 Fiskeriverket har utfärdat föreskrifter om utmärkning av fiskeredskap (FIFS 1994:14). Där du kan få exakt information. För mig som sjöfarande är det egenligen helt ovesäntligt vem som kastat redskapen i sjön utan frågan måste mer handla om man kan segla över dom och åt vilket håll dom sträcker sig. Har redskapen ett gult kryss eller ett klot då drar jag både öron och båt åt mig för redskapen är inte överseglingsbara. Har redskapen fiskekulor och eller vakare så är dessa överseglingsbara. Sträckning är följande; två flaggor på norr/väst vakaren och en på ost/syd. Samma gäller varesig det är ytstående eller bottenstående redskap. Hoppas detta var en bit på vägen/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 28 Maj , 2009 Hej. Jag har för mig att någon sagt att om det är tätt mellan bojarna i ytan så är det inte överseglingsbart, bojarna är till för att hålla nätet i ytan just. Om det bara är en flagga i var ände så skall man kunna köra över men det är inte roligt att fastna i nät, har gjort det med utombordarekan på landet. Nätägaren såg allt(men han stog på land) och stormskällde men nätet var inte utmärkt alls så det var bara att slå dövörat till och karva vidare med kniven. Senast ändrad av Waveracing | 28 maj 2009 | 18:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 28 Maj , 2009 oj oj nu har jag läst och förstått FIFS 1994:14, det var mycket att ta till sig svårt att förstå o komma ihåg så jag undrar om man verkligen utmärker på föreskrivit sätt ? Jag tror det får bli rundor om bojarna i fortsättningen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 28 Maj , 2009 Ute på havet fungerar det i alla fall. Gula kryss eller klot högst upp = fara annars lugnt. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 28 Maj , 2009 Jag brukar också åka runt bojarna/pinnarna. Är väldigt tveksam till om alla fiskargubbar på Vänern följer de regler som finns... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser