Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
nemtrix

Md7 som inte vill starta behöver snabb brainstorming

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har en kund som behöver hjälp men sin motor, den startar inte.Jag har knappt hunnit kolla på den men känner redan nu att jag behöver lite råd.

I höstas renoverade han bränslepumpen hos någon firma han blivit rekommenderad av en Volvomek. Detta eftersom motorn var svårstartad. Om jag läst på rätt styrs bränslepumpen av kamaxeln så den sprutar in bränslet i rätt ögonblick.

Vad jag kan misstänka är

1) bränslepumpen har monterats fel och sprutar in bränsle i fel läge.

2) spridarna är kass

Det ända jag hunnit kolla är att det kommer bränsle fram till spridarna om man handpumpar, kunden säger att det även gör det när han vrider på startnyckeln. Systemet ska vara ordentligt luftat och jag har ingen anledning att misstro honom. Självklart ska jag kolla detta.

Så vart börjar jag?

Lossa spridarna och se om dom flödar rätt?

Tycker allt verkar märkligt eftersom den trots allt startade förra året vid upptagning även om den var segstartad. Någon som är duktig på bränslesystemet?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guld Ja det ligger ju nära tillhands att det är pumpen som är feltrimmad vid monteringen..glödstiften?? kanvara värt att kolla spridarna bör vara rejält kass för att inte starta så..enklast att börja med är glödstift e dom ok skulle jag gå på pumpen..lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glödstift, den går väl bara på kompression? Ägaren talar om 2 kugghjul som har märkningar 0 och 1 i insprutningspumpen.

Och det är insprutningspumpen vi talar om inte bränslepump som jag skrev tidigare 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså svårstartad både före och efter pump renovering...

Kollat kompat??Troligtvis så är det ett diesel fel men det är ju bra att utesluta andra felkällor..

Kollat dieseln??Min förra båt med en md3b stannade och vägrade att starta igen på 2a turen jag var ute med den..Bränslet i tanken var alldeles grynigt och luktade konstigt..(bakterier?).Rengjorde allt och då startade hon direkt bytte inte ens filtret...Så om bränslet är från i fjol kan det vara värt att byta ut det...

lycka till/

andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att sticka ner bränsle slangen direkt i en reservdunk bara...Om nu dieseln är gammal..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla bränslet!!

vad är oddsen att han monterat insprutningspumpen fel??

Går det??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag faktiskt ingen susning om...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha det visade sig att ägaren inte trimmat in pumpen, jag har bollat vidare till en motorfirma. Nu kan jag fortsätta polera och städa båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp visste väl det.. konstigt att det inte gjordes vid monteringen iofs men  menCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...