Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Falken_sail

Förstagsprofil - Rullgenua

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Plastimo 800 serie S fäst på min segelbåt.
När vi i förra veckan sjösatte och mastade på uppkom det ett problem.

När vi hissat genuan och sedan skulle rulla in den så uppmärksammade vi att genuafallet  följde med runt rullen.  Enda skillnade vi gjort från förra säsongen är att vi bytt fallet från vajer till lina plus att vi lett om fallet (10 grader).

Tips/erfarenheter?

Mvh David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite som normala svaret på alla frågor om rullgenuan... Har ni hissat fallet för högt? Alltså släpp lite på fallet o se om det hjälper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av lina, är den töjbarare än vajern så kan möjligen ännu större vinkel än 10 grader behövas!? Gissar att du har valt dynemafall-linor så detta bådar inte gott för min egen del, har nämligen också bytt och ännu ej provseglat.

Ju högre seglet hissas desto mindre borde väl risken vara för att fallet ska snurra runt förstagsprofilen, eftersom dragvinkeln ju då rimligen ökar!?

Har du en fastskruvad fall-ledare på masten - alltså för vinkelns skull - av mjukmetall så kan det vara läge att byta denna om den är sliten. D.v.s. vajerns hårdmetall sliter, och antas också slita, på fall-ledaren så att vassa kanter kan uppstå som sen kan gnaga på det nya lin-fallet.
Fall-ledare finns, tror jag, av olika typer för vajer- respektive lin-fall, men så länge inga vassa slitkanter finns duger nog även vajertypen till linan.
Fallet gnager f.ö. en hel del på fall-ledaren p.g.a. riggens högt belastade rörelser, så det kan nog vara värt att kolla! Bytte iaf min av det skälet.

Edit: Har du lett om fallet så är ev fall-ledare ju helt ny, men men...  

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 19 maj 2009 | 21:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...