Gå till innehåll
tisdag 10 juni 2025
hinken

Akterspegelsgivare inne i båten?

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag tänkte bara höra om det är nån som monterar en akterspegelsgivare inuti båten? Jag ska köpa ett ekolod och montera det, har läst en del trådar här på forumet ang detta, men inte hittat på om nån installerat just en atkterspegelsgivare inombords :)

Verkligen nyfiken på om någon i detta forum gjort detta, och kan komma med nån/några synpunkt ang installationen. Resten har jag koll på hur och var jag ska sätta den.

Tacksam för svar

Mvh Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många av de trådar som tar upp inombordsplacering av givare är just akterspegelsgivare det handlar om..

Ta en fylld plastpåse med vatten och stoppa givaren i den.. sen tar du med en vän som kör båten och du kan placera påsen med givaren på lite olika ställen och se var det blir bäst.
Sen tar du en ordentlig klick Sikaflex och sätter dit givaren på det bästa stället.. viktigt att det inte blir någon luft mellan givare och skrov.
Det finns andra sätt också att sätta det givaren t.ex. med ett litet rör som man fyller och har givaren i... med det står i andra trådar det också..

Enda skillnaden mot att placera den på akterspegeln och inombords är att du inte får vattentemperaturen inombords..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de snabba svaren, då kör jag vattenpåsemetoden och sedan med sikaflex. Men Vilket sikaflex ska man använda? Finns ju Sikaflex 290, 291, 292, 295 och 298:a vilket rekommenderar ni?

Mvh Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...