Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
DNisse

Elproblem

Rekommendera Poster

Skepp o hoj kära båt vänner, vi har problem med el kopplingarna mellen motorn o reglaget på vår Johnsson 90 ca-85 års modell.Problemet är att vi inte kan stänga av den den fortsätter att gå på sin egen ström från generatorn. Troligtvis jordfel el brott på nån kabel.Kablarna ser lite mysko ut o vi blir inte kloka på kopplingen så nu undrar vi om de inte finns nån vänlig sailor där ute som kanske har ett elschema som vi kunde få en kopia av?? Vore evigt tacksam för hjälp nvh Dennis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så är tändsystemet (CDI) på motorn oberoende av batteriet. Den går att t.ex. att rycka igång utan batteri. Det finns en speparat generator som försörjer tändningen, men denna har inget med batteriladdningen att göra.

För samtliga CDI-system som jag känner till gäller att motorn stoppas genom att en av anslutningarna till CDI-boxen jordas, dvs kopplas ihop med godset i motorn som i sin tur är ihopkopplat med minusanslutningen på batteriet.

Från stoppanslutningen på CDI:n går en stoppledning till en kontakt i startlåset. Kontakten sluter mot jord då nyckel vrids till off. Ev.manöverbord kontakt är kopplad parallelt med kontakten i startlåset. Färgen på stoppledningen är ofta svart med gul rand, jord brukar vara svart. Jag skulle gissa att detta även stämmer på din motor.

Jag skulle mao leta efter avbrott i en svart/gul ledning mellan motor och tändningslås. Det kan också tänkas att det är avbrott i den svarta jord som går fram till reglaget.



Senast ändrad av guestsson | 16 maj 2009 | 18:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...