Orustarn 0 Postad 14 Maj , 2009 Är spekulant på en Albin 23 med MD 17. Motorn är sjövattenkyld. Detta har inte varit aktuellt då båten bara gått i färskvatten tidigare men nu skall den få komma ut i riktigt vatten, dvs havet och då bör man kanske montera sötvattenkylning om det nu är nån nytta med det på en så gammal motor? Har sett på en annan båt att dom fick göra om motorhuven för att få plats med detta. Är det så på alla dessa båtarna eller var den jag såg unik? Det var inte så snyggt och kräver ju en del extra jobb alternativt kostnader. Vore tacksam om nån på forumet vet nått om detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 14 Maj , 2009 Lite tankar... Sötvattenkylning typ Martech kostar c.a 7 kkr:- till en 20..30-år gammal motor. En sprillans ny 26 Hk kinadiesel komplett med backslag 2,75:1 samt sötvattenskylning kostar ~29 kkr. Själv skulle jag nog bara bytt till saltvattentermostat och kört så länge det funkat (kan hålla många år) ..och budgeterat för eventuellt motorbyte. Senast ändrad av Gunnar_ | 14 maj 2009 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Maj , 2009 Håller med Gunnar till 100%, är det så att motorn har gått alla dessa år i sötvatten så inte lägger den av p.g.a körning i riktigt vatten dom närmaste 10 åren, spara pengarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orustarn 0 Postad 22 Maj , 2009 OK det är alltså inget som måste vara överst på prioriteringen iaf. Har nån några andra tips på vad man bör vara uppmärksam på med dom här modellerna (Albin 23 med VP MD17C)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser