Wallan 0 Postad 10 Maj , 2009 Hej! Har haft problem med en startmotor som inte hakar i utan bara går runt med ett vinande 7 gånger av 10 man försöker starta. När jag nu felsökte upptäckte att den undre bulten som håller startmotorn är lös. Det är trångt men jag lyckades ta ett kort genom att sticka ner en kamera...(se bild) skruven går att skjuta lite fram och tillbaka men det går inte att få loss den eftersom den tar i kåpan på startmotorn. Det känns som startmotorn sitter ordentligt fast när man försöker vicka den med handkraft trots att den sitter i en bult. Tänkte passa på att fråga alla kunniga på forumet: 1. Kan detta förklara varför startmotorn ibland inte kuggar i? (Jag tänker att det måste ju vara ett skapligt moment när starmotorn varvar upp - kan det göra att den hamnar snett och missar kuggkransen?) 2. Ska det vara en mutter på baksidan av svänghjulskåpan som håller startmotorn eller är den gängad i godset? 3. Hur sjutton gör man för att demontera startmotorn? Den övre skruven är svår att komma åt och fördelaren plåten som fördelardosan är monterad i sitter ivägen. Måste jag ta bort fördelaren för att komma åt? Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 10 Maj , 2009 Givetvis måste startmotorn sitta fast. Att den inte fungerar riktigt kan bero på fel i selonoid eller att den är trasig vid drev som går mot kuggkrans. Eller så har du problem med jordning av motorn så den inte får riktig spänning. Mät gärna spänningen på startmotorn när du försöker starta. Om du behöver lossa startmotorn. Det finns speciella blocknycklar som kallas startmotornycklar just av den anledningen att det brukar vara trångt som 17. Kolla biltema så hittar du sådanna nycklar (sök på Startmotornycklar) Eller så lånar du av någon. Gissningsvis så är det en pinnskruv som sitter för statmotorn. Kolla med en spegel på baksidan så ser du om det är genomgående hål. Vissa montage så får man troligen lossa muttrarna lite sedan dra bak starmotorn några mm sedan lossa lite till och dra bak igen tills man fått loss den helt. Men det borde dyka upp fler här på forumet som är experter på just den modellen. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser