tobiasA 0 Postad 3 Maj , 2009 Hej jag undrar om jag bör gå ner i stigning på min propeller, har en crescent 495 ht med en 60 hk på, den varvar 4900 vid topp och 30,2 gps knop. kommer toppfarten att öka med en lägre stigning och högre varv, vad skall den varva på topp? Mvh / Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 Maj , 2009 den ska göra 5500v farten kommer nog inte att öka med 1tum lägre stigning men den blir mera ekonomisk att köra o piggare upp i plan.Du skulle nog kunna gå ner till och med 2 tum också det borde nog bli ca 5500v. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 3 Maj , 2009 Håller med, finns ett par trådar om det här.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bengt_L 0 Postad 7 Maj , 2009 Hej! Det stämmer inte alltid att lägre stigning ger lägre fart. Min Ryds 430gt går 29 knop med 11 1/4, men endast 26 knop med 13 stigning! Dessutom är båten mycket rappare med den lägre stigningen, och tål last bättre! Ditt låga toppvarv kan du nog få upp en del med 1-2 lägre stigning.Du kanske kan låna olika propellrar och testa vilken stigning som ger bäst prestanda på din båt!! Bengt L........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stiga 0 Postad 15 Maj , 2009 Precis som skrivet så behöver större inte vara lika med snabbare. Om motorn inte orkar med att varva ur propellern till rek toppvarv så nyttjas den ju iaf inte till fullo = teoretisk sämre toppfart och definitivt segare upp i plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser