Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

stiga

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    71
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om stiga

  • Placering
    Löjtnant
  1. Hittade en så nu sitter alla saker som skall finnas där på plats. Motorn går bra på tomgång nu men det finns ingen kraft alls i botten så när man lägger i växel så dör motorn. Lyckas man smyga i väg så finns ingen kraft i resten av resitret heller utan smyger man till fullgas så händer inte mkt mer än att man plöjer fram med öppna spjäll. Vad f*n kan nu vara fel? Inga slangar i kläm, soppa i flottörhusen, ny bensin, tvättade förgasare, grundinställda luft/bränsleblandningsnålar och nytt bränslefiler. Vad är det nu som skulle kunna spöka?? Senast ändrad av stiga | 30 juli 2012 | 08:40
  2. Jag söker en packning som skall sitta mellan luftburk och förgasare på en 1991 Johnson 60. Nummer 15 på sprängskissen. Någon som vet var i Sverige man skulle kunna få tag på en sådan? http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0136822&path=BRP~A0000022~M0006037~M0006144~M0006150~C0136822&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ Senast ändrad av stiga | 25 juli 2012 | 07:46
  3. Nyrengjorda och grundinställda förgasare (ultraljudstvätt om jag förstod rätt), nytt soppafilter (soppa kommer genom filtret när man pumpar på blåsan) och nya stift. Så långt allt väl. Problemet som kvarstår är att motorn bara går på soppan jag primar den med, sedan dör den. Innan förgasartvätten var det inga problem att köra den tills man stängde av den, bortsett från att tomgången var kass men nu går den som sagt bara på primersoppan. Några kvalificerade gissningar vad som kan vara fel?
  4. Kanske en länk där du kan hitta något intressant: http://www.miwheel.com/propellers/resources/terms/ Senast ändrad av stiga | 02 maj 2012 | 22:51
  5. Tänk på att det är mer än bara stigningen som skiljer för olika propellrar. En propeller kan ge båten senare planing men mer noslyft (och orka hålla det utan att tappa greppet) medan en annan med samma stigning ger bättre drag upp i planing. Värt att testa olika propellrar. Själv gillar jag Ballistic då de av någon anledning ofta presterar bra när det kommer till toppfart men samtidigt är hyggliga på att komma upp i plan med. Stål är stor skillnad mot alu om du frågar mig. Kostar förvisso en slant mer men det känns värt det. Är E-tec motsvarigheten till Evinrudes gamla Ficht? I så fall har jag kört en hel del med Ballistic på både 90 och 115, dock på lite lättare båt, men det fungerade kanon. Senast ändrad av stiga | 02 maj 2012 | 17:20 Senast ändrad av stiga | 02 maj 2012 | 17:22
  6. Knop-, varvmätare och hörsel är tre bra verktyg. Generellt så kan du trimma tills du hör att det börjar släppa, då går du tillbaks ett klick eller två. Där har du ett bra utgångsläge att börja kolla varv och fart från justera trim. Vet inte om du även har trimplan, då kommer även den faktorn in i bilden.
  7. Japp! Jag antog att den skulle sitta fast så jag nöp fast en ny kabelsko och skruvade fast den.
  8. Jag antog att den röda skulle sitta fast så den har fått ny kabelsko och sitter där den ska. Skruven som är till tomgången är inskruvad helt vad jag kan se och verkar aldrig ha varit rörd. Följdaktligen bör jag skruva ut den? På förgasarna sitter det en skruv per förgasare (i en mässingshylsa), inringade med grön ring på tidigare bild och nummer 15 på den här skissen. Har jag förstått rätt om dessa skall skruvas försiktigt i botten och sedan öppnas 1,5-2 varv som grundinställning? Vill inte pilla på dem innan jag vet vilken inställning som är grundinställningen.
  9. Någon som vet vad den lösa kabeln en bit ner i tråden är till för och om den bara lossnat eller om någon kopplat bort den på ett amatörmässigt sätt när VROn kopplades bort? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=300746&modified=1
  10. Den lösa kabeln. Jag har tittat i 3 olika repguider men jag fattar inte om den här motorn är något unikum för jag tycker inte att några bilder stämmer varken för tomgång eller den här kopplingsskenan. Hoppas någon av er kan hjälpa mig.
  11. Kan det vara skruven som sitter bakom delen i röda ringen? Sedan hittade jag en lös kabel som går från den gröna inringade enheten. Är den enheten någon form av likriktare? Är kabeln något som amatörmässigt har kopplats bort när oljepumpen kopplades bort eller har den bara lossnat så jag skall sätta fast den igen? Fler bilder i inlägget efter..
  12. En lite bättre bild där man kanske kan se mer...
  13. Förgasarnas länksystem, är det metallstången mm som gör att förgasarna öppnar och stänger samtidigt, den man kan se bakom de gröna cirklarna på den förra bilden?
  14. Tar en titt i morgon och återkommer med rapport om hur det gått.
×
×
  • Skapa nytt...