Gå till innehåll
söndag 26 juli 2026
Micke9000

Hastighet med bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej,

Tänkte höra om någon kan svara på hur mycket en lite ojämn botten (efter långhårig roller) gör på hastigheten.

Ökar det slip på propellern?

Gäller självklart planande båtar.

Någon som har lite erfarenhet?

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långt är ett snöre?

Skämt åsido, jag har i någon annan tråd skrivit om när jag på min förra båt bytte från en hård insjö-färg till fartygsfärg. Maxade med den båten 30 på våren och 23 (tror jag det var) på hösten pga påväxning. Nästa vår hade jag fartygsfärg på botten, maxade 28,5 som den höll hela sommaren. Jag kunde inte känna speciellt mycket skillnad på ytan men ändå skilde det 1,5 knop. Det mesta låg i materialet. Tror det kan variera också beroende på vilken sorts ojämnhet det är.

Inget riktigt svar men lite perspektiv på hur svårt det är att på förhand uttala sig om effekten av olika åtgärder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Litet ojämn botten gör väl inget. Hajar t.ex. har litet ojämn hud och det leder att deras maxhastighet höjs, eftersom det bildar sig mini virvlar som sänker vattenmotståndet. Så kanske blir båten töm litet snabbare..

Det gäller t.ex.även insugningsrör hos sportmotorer, polerar man de för mycket blir det mindre effekt. litet ojämn yta skall det vara.

Sven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...