Gå till innehåll
tisdag 30 september 2025
bemyboat

Förslag båtar med dubbla akterkabineroch seglar bra

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är på jakt efter en seglbåt och funderar om vi ska satsa på en nyare båt t ex Sun Fast 37 eller en äldre mer kvalitetsbyggd svensk båt t ex Scanner 38.

Vi vill ha en båt med dubbla akterkabiner, rymlig och blir glad av att komma ner i, rymlig sittbrunn och som seglar bra. Pris 700-1100 kSEK.

Vilka båtar förelår ni?

Vad tror ni om andrahandsvärde på äldre svensk mot nyare massproducerad kontinent båt med nya linjer om 10 år?

mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Värdeminskningen kommer att vara mindre på en begagnad äldre båt än på en ny. Beroende på vad som händer med marknad, finanskris etc så är det, enligt trenden som har varit hittills, inte omöjligt att ni får igen samma pengar ni gav, om ni köper en äldre kvalitetsbåt. Förlusten ni har gjort då är bara värdeminskningen av kronan. Sun Fast 37 är ingen dålig båt och ska inte ses som ett lågkvalitetsbygge, tycker jag. När du skriver seglar bra, vad menar du då? Vill du ha en snabbseglare, en båt som tar dig säkert över Stilla Havet eller en båt som susar fram i skärgården och tar dig in i vikar som ingen annan hittar in i? Bra är ett relativt begrepp och det kanske hjälper om du berättar hur du vill använda skutan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för inlägget!

Vi planerar ej att köpa en helt ny båt, utan funderar mellan en med nya linjer en båt, min 4-5 år gammal, eller en äldre mer kvalitetsbyggd svensk båt. Vi vill säkerställa att vi får igen pengarna, som vi gjort med alla andra båtaffärer hittils. Vill därför få tips om bra båtar som ni tror står sig bra även om 10 år.

Segla bra avser jag framför allt att den ska vara snabb och ta bra höjd. Kommer dock ej att kappselga i någonstörre omfattning, men det är ju alltid lite kappsegling på fjärden hem...  

Vi bor i Sthlm, så kryss och relativt hög rigg är völ viktigt. Har hört att en del kontinentåtar är underriggade, bl a kort mast, och får då svårt i Sthlm skärgård. Stämmer den uppfattningen?

mvh

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av kontinentalbåtarena är det väl Dehler, Jeanneu och Elan som är vassa seglare.

Det stora märkerna har ofta sålts både i en cruisingversion med kortare rigg och köl och en med högre rigg och djupare köl. Så gör tex Jeanneu där Sun Odysse och Sun Fast egentligen är samma båtar men med olika tyngdpunt vad gäller seglingen.

Dubbla akterkabiner blir svårt att hitta i en äldre svensk båt överhuvud taget. Kan ske någon större från slutet av 90-talet men då kostar de därefter. Scanner 38 har en jättefin akterhytt över hela bredde. Alltså inte två hytter här heller.

Riktiga svenska kvalitetsbyggen tror jag inte tappar i värden så mycket som kontinentalbyggena gör men äldre massbyggen från Sverige kommer säkert att tappa mer med tanke på äldre motor och rigg mm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för inlägget! Fina vilder på din blogg, seriöst bygge... Lycka till!

Scanner 38 stora akterruff kan delas av till då, men en skiva. Sådan skva följer med i Scanner 391, som är samma båt (abar infälld akterbrygga).

 Tror ni att svenska båtar från början av 90-talet som Scanner 38 och Arcona 36 står sig i pris?

mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...