Gå till innehåll
lördag 17 maj 2025
JohanGPetersson

Är det någon som vet något om Capri 17

Rekommendera Poster

Jag håller på att lära mig segla och funderar på att köpa en Capri 17. Själv kan jag inte så mycket om båtar (än), och då jag rådfrågade min seglar-guru hade han ingen aning om vad det var för en båt. Är det någon på forumet som vet något om denna båttyp, seglingsegenskaper mm är jag mycket tacksam för ett inlägg. Kanske rent av någon som äger en och kan berätta lite?

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Capri 17, köpte en i vintras och ska sjösätta om ett par veckor. Den är Danskbyggd tror jag (någon som kan bekräfta?), har fyra kojplatser, fällbar köl på 380 kg och är därför trailerbar, masten går ner i kölen. Den ska ha kort rigg på utombordaren har jag också hört. Mer vet jag inte nu men återkommer då jag har seglat den. Någon annan som vet mer?

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

jag och min bror har åxå en capri17 som vi köpte i vintras men har inte hunnit sjösätta än pga dålig lagning från varvet vi köpte den av...

förmodligen går den i sjön om nån vecka..

maila mej på 

jonte@livsfarlig.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag seglat ett par gånger med båten i slätbaken. Den är kul och segla, inte speciellt svår. Inget drag eller turbulens i rodret vad jag har märkt. Med uppfälld köl går det upp mot 5 knop med en 2,3 hästars Honda kort rigg i lugn sjö, men det behövs en kraftigare motor för motsjö. Jag har köpt en 6 hk Mariner precis med kort rigg, återkommer om hur det fungerar.

Se upp för vinshen som håller upp kölen, på min båt har spärren rostat och tyngden i kölen gör arrangemanget farligt med uppfälld köl. Varning, med uppfälld köl är det rodret som kommer ta i först (även om det är på kanske en halvmeter), och går du i hårt så slits antagligen nedre bulten ur vilket sannolikt innebär ett stort hål under vattenlinjen. Jag kör därför utan sprint i rodret men med ett rep som säkerhet så att man inte inte blir av med det.

Capri 17 är mycket rymlig inuti för sin storlek. Vi sov två vuxna och ett barn med bättre komfort än jag har upplevt i betydligt större båtar; ingen trång mittgång, smal brits och bord och hyllor som är i vägen. Båten har dock ingen värmeisolering eller luftventil. Det finns bara två stuvfack i hela båten, under dynorna i förpiken. Det går dock att stuva hundratals liter in bortom fötterna i stickkojerna men det blir svårt att komma åt.

Jämfört med större segelbåtar innebär denna båt ett minimum av arbete, men också mycket låg utrustningsnivå. Att installera el, diskmöjligheter, plotter etc. är inte att tänka på men klarar man sig utan det så är det skönt att slippa alla gamla genomföringar, dassiga ledningsdragningar, fuktskadad sandwitch eller trä som måste underhållas etc.

post-10008681-1394235951,6144_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

våran fällköl råkade ut för just det...åkte från uppfällt läge till rakt ner och fort gick det!!kölbulten kroknade och ett tunnt lager epoxi sprack och avslöjade en keckig spackling under:(

avbruten premiärtur och lessna miner:) 

vi har ingen vinsch-anordning så bilder efterlyses då det är skettungt att lyfta i snöret vi har istället ..

sitter det schims mellan köl och skrov på din??

bultstorlek? vi byter från m12 till m14 nu ..

tacksam för svar och ursäkta för trådkapningen :)

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag fotar min vinsh i helgen och lägger upp här. Har dock ingen möjlighet att kolla hur det ser ut under då båtel ligger i.

Vinshen sitter upp-och ned under en träskiva (bultad) som vilar mot sätena i sittbrunnen. Vinshen är av samma typ som sitter på båtvagnar. Hur ni orkar lyfta kölen utan vinsh fattar jag inte, måste vara livsfarligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

6 hk är mer kraft än vad som behövs för att komma upp i 5,5 knop förvidare, runt 4 hk är nog optimalt för den här båten.

post-10008681-1394235958,1806_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

min är fäst på insidan i lådan med en genomgående bult med brickor.. har precis i detta nu dragit ihop bulten (m14) och ska byta genomföringen till självlänsen/vajerhålet...

det är TUNGT att dra upp kölen i snöret och jag orkar bara halv-vägs, så tack för bilderna- nu vet jag hur jag ska göra....

hur sitter din köl fast? är det också bara en bult?

har hittat lite forum om båt-typen i usa och fått reda på att hållaren för kölen gärna spricker om man kör på för hårt så kölen dras upp och sedan slår ner....

känns inte så ballt med fällköl av denna typ som jag trodde från början :(

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

hej igen:)

har nu sjösatt med inplastad kölbult och nygjord vev till kölen.

har dock inte fått på masten ännu, men f@n vad den ligger bra i vattnet. tror den är ruggigt snabb när seglerna får lite vind i sej:)

STORT TACK FÖR TIPSET/BILDEN AV VINSCHEN!!!!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

nån som vill hjälpa till och reda ut hur många capri 17 det finns i sverige?

försöker samla lite info om båten och kolla intresset för den.

mvh jonte

capri17segelbat.blogspot.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en tilsammans med en polare för länge sedan, när vi var 15. Såldes till Jämtland till ett franskt konstnärspar som bodde i Lit. Sannolikt finns ytterligare en Capri 17 i Storsjön, Jämtland.

Capri 17 är såvitt jag vet en dansk konstruktion. Info finns här: http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=CAPRI17&pr=1448 Där finns också båtar till salu ibland.

Just den båt vi hade, ägdes tidigare av min polares farfar. Hag seglade den från Stockholm till Hörnefors vid köpet. En nätt seglats för en liten båt. Själva kajkade vi runt i vattnen kring Sundsvall.

Kul att se bilder! Nostaligi!

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

tack för svarGlad

våran har en folksam-klisterlapp på insidan kvar med vad vi tror är första ägaren.

tydligen från djursholm ,så fint va det!Flört

verkar som capri senare blev catalina som fortfarande finns kvar med fällköl o allt

ska försöka få in lite info i sidan jag har la upp bilden på, så får man se om det blir nått. får man ihop 10 båtar på ett år vore det mer än man hoppats.

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...