Gå till innehåll
torsdag 11 juni 2026
elfanomad

Installation färskvatten/sjövatten

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag är i full färd med att installera nytt färsk/sjövattensystem. Saken är att jag är nyfiken på ett kopplingschema på en sådan installation kan se ut? Har inte sett det här inne då jag sökt.
Lite förklaring hur det ser ut i dagsläget:

Sjövatten
1. Genomföring med sil
2. 90 graders rörvinkel
3. Kulventil
4. Slang
5. 2 slangklämmor (visst viktigt eller) 
6. 12 mm slang till pump (ska man ha backventil här imellan t ex?)
7. Pump med filter
8. Slang upp till kran

Färskvatten
1. Två tankar (Sammankopplade med 12 mm slang, ska båda ha avlufting? Påfyllning sker
endast genom ena såklart, i en 32 mm slang. Uttag från ena tanken 12 mm. Ska det vara en kulventil vid uttaget?)
2. Slang till pump
3. Pump med filter
4 . Slang upp till kran

Det jag mest är fundersam över vart backventiler kan vara bra att placera, eller behövs inte det om det finns kulventiler?

Dumma frågor från en hyffsad rookie;)

//Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snabbt svar, jag har inga backventiler till färsk eller sjövatten. (Om det inte sitter i pumpen) då den startar (sjövatten) när kranen sätt på. (ej heller något expansionskärl)

Dock en kulventil som sitter i anslutning till skrovgenomföringen.

På färskvattensidan är det en elektisk styrning i kranarna till färskvattentanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, men då verkar det som man kanske har lite koll på prylarna:)

Hur upplever du trycket i kranarna utan exapansionkärl?
Om man skulle vilja ha ett kärl så säger vissa tillverkare att man ska placera det
ovanför kranarna och vissa klarar av att ha det under kranarna. Plast snik varianten som finns på bryggan, seasea m.m. verkar vara en som man placerar ovanför, eller funkar det under tappkranen? (Var bara en fråga jag kom på, apropå inget)

Jag kommer köra pumpar med tryckvaktsbrytare, så man kan använda vilken kran som helst (nästan).

//Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan expansionskärl blir pumpen väldigt snabb på att slå av/på. Med ett enkelt expansionskärl får man en luftblåsa som fjädrar och gör att pumpen startar efter ett par dl. Man kan om man har tur ta lite vatten utan att folk vaknar av pumpens oväsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag spolar går pumparna, men jag vill inte påstå att det låter, Då är toan värre :-)

Har funderat på kärl, men som sagt var, störs inte av ljudet så det är nedprioriterat

Mitt färskvattesystem kör jag med en ganska kraftig pump från båtaccenten Par-max 4, då kan jag koppla till en slang och spola av måsskit och göra rent båten med en 8 mm slang från biltema. fungerar riktigt bra och känns lite lyxigt..

se även http://www.telfa.se/produktkatalog/fil/1768_Pentrypumpar_0706.pdf

- färskvattentrycket är bra

- sjövattentrycket är grymt

Peter 

Senast ändrad av Orris27 | 15 april 2009 | 18:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...