Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Henren

Motorproblem Yamaha 40hk -92 Vatten i motorn!

Rekommendera Poster

Hej!

Hade tänkt o byta impeller på min Yamaha 40hk-92, började med att tömma oljan som jag bytte förra året. Då visade det sig att den ser ut som kaffe med mjölk, gulaktig! Med andra ord har det kommit in vatten i motorn.

Har tagit ner växelhuset samt tagit bort impellern från axeln!

Vad tror ni är orsaken? Kommer vattnet in via propellerhuset eller via drivaxeln? Packningarna till avtapp samt nivå tycker jag ser helt OK ut!

Är det något som man kan plocka isär själv och byta? Någon som kan berätta hur jag går tillväga?

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att lokalisera läkaget så provtrycker man växelhuset o vacum,gör man inte det då får man byta alla tätningar 2st vid propelleraxel o 1st oring vid lagerhuset ,2st tätningar under vatenpumpen o 1st oring .1st tätning vid växelaxeln o 1st oring,du får ej ha tummen mitt i näven för o göra jobbet ,annars rek lämna bort till verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vad kan det kosta att provtrycka ett växelhus? är det något man kan göra själv?

Pratade med en Marinfirma idag, han hade dock inte Yamaha delar! Han sade, byt olja o kör i sommar och kolla hur det ser ut, låter ju vågat!

Är det dyrt med tätningarna och oringar? Handlar ja dem bäst via Yamaha handlaren?

Låter som en dyr historia :-(

Vore ju kalas om man kunde ge sig på det själv, men tror du man måste byta allt?

Mvh Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä jag tror inte du kan göra någonting själv,delarna köps via yamaha eller marinshopen om det inte är en auk verkstad. jag tror inte de behövs bytas alla tätningar fast är läkaget så litet att det inte visar något vid provtryckning så byter man alla tätningar. Tätning kit 575:- tid ca 2,5tim enl tidlista

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Du tror alltså inte att man klarar att byta tätningar själv, eller menade du provtryckningen?

De tätningarna vid propellern borde man klara själv eller? Hur svårt är det att ge sig på dem andra?

Om man gör ett försök, kan man ta sönder något om man är försiktig? Kan ju vara värt ett försök att ta det lungt o hoppas man lyckas byta så mkt som möjligt?

Är det någon av er som har bytt packningar osv själva?

/ Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att byta tätningarna vid propelleraxeln så ska lagerhuset demonteras ,för att få bort de så måste en gängad ring lossas som kräver specialverktyg,om du ine försöker o bryta lös tätningen på platts men det är dömnt att misslyckas,sedan har du oringen runt lagerhuset å då måste du demontera lagerhuset.sedan har du tätningarna under pumphuset det huset är enklast att byta de är bara att bända  upp hela huset,de tätningarna brukar sitta lite på sniskan så du kanske har felet där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja har nu tagit bort propeller muttern, propeller samt de två brickorna som satt bakom. När ja drog ut propellern, så satt det som någon tunn ståltråd på axeln. Skall det vara nått sånt där? I vilket fall ser jag en svart tätning!

Du skriver att jag har tätningar under pumphuset, då pratar vi om under Impellerhuset? Bort med impeller, den koppen som den är fast i! Tog sedan bort en bult som sitter vid växelstången. Packning,metallpackning samt packning igen är borttagen! Runt drivaxeln har ja nu en förhöjd platta (bottendelen) där under är det även där en packning (grön), är det inte meningen att man skall få upp hela denna platta och där under skall tätningarna sitta,

Mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på dej, att du klarar byta tätningar själv.

Jag är inte något motorgeni men klarade utan några större problem att byta propelleraxel och samtliga tätningar på en mercury 9,9 hk.

Var noggrann, använd inte våld för då är det troligen fel. En del gängade delar kan vara vänstergängade.

Min far har kört med vatten i växelhuset på den motorn i ett antal år innan han krökte propelleraxeln. Det syntes inte något rost eller annan skada pga vatten.

Byter man oljan på hösten så fryser det inte sönder.

MVH Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en tunn ståltråd ? det är inte fjäderringen som ska sitta i propelleraxeltätningen?hela huset under vatten pompen ska tas upp det brukar gå bra om man bänder från vardera hållet med två mejslar för löstagning.OBS! dra för gudsskull inte upp växelstången ur sit läge för då åker växelkammen ur sitt läge inuti växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade närmare på den, är en fiskelina :-) som är kletig o stel!

Innan jag ens sett vad ni har skrivit så har jag fått upp själva huset, men det var fasen inte lätt. Fick bända o vrida med en mejsel från alla håll och kanter. Men nu är det loss.

Packningen gick självklart sönder i flera delar och det såg lite konstigt ut där under. Tog en bild som ja skulle kunna skicka.

Växelstången har jag inte rört, dock trodde ja att den skulle tas upp också, då en av bultarna som ja skruvade bort sitter vid den!

Mvh Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat på bilderna byt tätningar o oring o packningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du som jag att det är orsaken till vattet i oljan?

Oringen som sitter neråt undertill på pumphuset sitter snett och verkar inte så färsk :-)

Packningar som jag behöver är ju 3st (gröna) av olika skärning, Oring till pumphuset samt tätningar till pumphuset och en ny impeller?  Vart köper jag dem billigast? Måste man ta allt via Marinfirma eller kan man handla någon annanstans?

Samt nya packningar till Avtapp och Nivå? Eller skall det vara oringar där?

Kan ta en bild på propelleraxeln om du vill se hur det ser ut där?

Mvh Henrik mkt tacksam för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

omöjligt att svara på om felet är just där,de är bara att byta allt delarna kan du handla hos en yamaha återförsäljare eller marinshopen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir att byta packningarna till pluggarna samt de andra till pumphuset, impellern och tätningen i pupmhuset ner mot växelhuset samt oringen.

Sitter ju även en slags oring, där vattnet går upp i pumphusets övre del. Lika bra att byta den också?

Mvh Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar!

Funkar det smidigt att beställa från den sidan, blir det billigare med frakten? Hittade inget om vad den skulle kunna kosta till Sverige!

Mvh Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast lönsamnt att beställa därifrån ,länkade den sidan bara för att du ska se hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du byta ut delarna som du har rivit i så är yamaha priset 765:-, ett p-kit till växelhuset 575:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja ringde Marinmotor här i Linköping igår, dock pratade ja med (fel person) en kvinna som svarade!

Hon visste inget om någon packningssats, men det skall finnas en sådan att köpa från dem? De är Yamaha återförsäljare!

En impeller skulle iaf gå på 245kr, men den kanske ingår i det paketet?

/ Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ett tätningkit till växelhuset vet de ej de är de inkompitent ,pris impeller enl yamaha YMPYLSE best Amsterdam centrallager 285,85:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag hämtat Impeller 245kr samt ett Kit med packningar 547kr!

Började göra rent pumphuset, med ett rakblad. Tog bort tätningarna i undre-pumphuset (vad heter den delen), Kollar man där vattenkanalerna är, så finns det ett litet hål som vatten ser ut att komma ner i!? (dvs kan det komma ner vatten vid drivaxeln?

Vilka delar skall jag fetta in? Behöver jag ha packningsklister eller bara skruva dit de nya.

Något att tänka på när impellern skall dit?

Alla skruvar, lägger jag på propelleraxelfett på dem också?

 



Senast ändrad av Henren | 22 april 2009 | 21:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

klistra tätningarna i ytterkant  montera impellern sätt på övre pumphuset  o vrid drivaxeln medsols o samntidigt tryck på pumphuset.Hål i nedre pumphus?skall ej finnas något hål som står i förbindelse med drivaxeln o vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De enda hål som ska finnas det är dränerings hål för att vattnet ska rinna ur pumphuset när man tippar upp motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu monterat dit packningarna, och tätningarna, men en tanke slog mig, Blev osäker nu, de tätningarna som sitter under pumphuset. Kan man sätta dem åt fel håll? Ja slog ner dem försiktigt med en hylsa. Sidan som är grönfärgad neråt (fjäder ringen ser jag nu uppfrån då det är monterat). Dem satt monterade så innan, men ja såg en bild på nätet och de såg ut att sitta tvärt om.

Impellern gick mkt enkelt att få i, snurrade drivaxeln medurs och vips så satt den. Tog kopparpasta på bultarna (hoppas det är rätt).

/ Henke

Kom på en sak till, mkt som snurrar i skallen på mig nu. Skulle jag ha tagit fett (typ propellerfett) nederst på axeln mot växelhuset? såg nästan ut som ett kullager där nere? Jag som har monterat dit allting nu. Menar alltså under tätningarna!

 



Senast ändrad av Henren | 23 april 2009 | 21:58



Senast ändrad av Henren | 23 april 2009 | 22:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tätningarna 2st de ska sitta på detta vis som du beskriver med läppen upp alltså med fjäderringen upp,något fett behövs ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...