Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
rikardz

Kylarvattnet läcker!

Rekommendera Poster

Efter renovering av motorn har jag nu konstaterat att kylarvattnet i min Volvo Penta MD21B läcker. Det rinner ut i länsen, men jag har inte kunnat konstatera var.

Båten ligger på land och jag tror att det är tomt i kylsystemet vid det här laget. Hur hittar man på enklaste sättet läckaget? Fyller jag på med enbart vatten och helt enkelt försöker titta var det droppar eller finns det någon annan smart metod?

Finns det några kända, vanliga läckage-punkter på MD21:orna? Båten är en Nimbus 26:a.

/ Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om det rinner ut utan belastning måste det vara något som Du glömt att montera, för det är väl inga pluggar som stuckit (men anledning av att Du renoverat motorn inom hus i värme ?). Så är det så att det bara rinner ut kör med vanligt vatten och spara på miljön tills du hittat läckaget sedan dränerar Du ut och fyller upp med glykolvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn renoverades av verkstad, men de hade glömt ett och annat upptäckte jag när jag monterade in motorn igen.

Ok, testar med vatten och ser var det droppar.

/ Rikard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckan hittad och fixad. Det var gängorna som var slut i ett fäste i värmeväxlaren. Kapade bort änden av gäng-hålet med vikelslip och satte en mutter där istället.

 

Självklart fick jag plocka isär hela skiten för att komma åt, men det kan man ju alltid vara säker på att behöva göra med båtmoterer....

 

/ Rikard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...