Gäst tor Postad 1 Juli , 2004 hej jag har en bmw d50 45 hk med ett hurth 150 backslag och propellern är en 18x18 fyrbladig frågan är hur räknar man ut utväxlingen ? mvh Tor Alm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PropnSpeed 0 Postad 1 Juli , 2004 Vad jag vet så finns det inget bra sätt att räkna fram det. I vårat Excelblad som finns under http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/ kan man göra en beräkning av utväxling. Det är nog tveksamt om du får ett så bra resultat, eftersom alla parametrar som du petar in i formeln måste vara exakta. Det som är svårast att veta är hur mycket som propellern slirar(slipp) i vattnet. Det finns en uträkningsformel för detta också, men då måste du veta vad du har för utväxling :cry: och då hjälper det ju dej inte särskilt mycket. Kanske någon annan har något bättre tips :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasWikstrand 0 Postad 31 Juli , 2007 Jag har samma typ av motor som du en BMW D50. De backslag jag har heter följande Hurth 150-2,5R. Tyvärr har detta backslag utgått enligt KGK Knutsson. Dom hjälpte mig få fram ny som kan ersätta detta backslag med en utväxling på 2,6 i stället. Blir marginell skillnad enligt KGK Knutsson... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser