Gå till innehåll
torsdag 16 juli 2026
Gäst tor

uträkning av utväxling backslag

Rekommendera Poster

Gäst tor

hej jag har en bmw d50 45 hk med ett hurth 150 backslag och propellern är en 18x18 fyrbladig frågan är hur räknar man ut utväxlingen ? mvh Tor Alm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så finns det inget bra sätt att räkna fram det. I vårat Excelblad som finns under http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/ kan man göra en beräkning av utväxling. Det är nog tveksamt om du får ett så bra resultat, eftersom alla parametrar som du petar in i formeln måste vara exakta. Det som är svårast att veta är hur mycket som propellern slirar(slipp) i vattnet. Det finns en uträkningsformel för detta också, men då måste du veta vad du har för utväxling :cry: och då hjälper det ju dej inte särskilt mycket. Kanske någon annan har något bättre tips :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har samma typ av motor som du en BMW D50. De backslag jag har heter följande Hurth 150-2,5R. Tyvärr har detta backslag utgått enligt KGK Knutsson. Dom hjälpte mig få fram ny som kan ersätta detta backslag med en utväxling på 2,6 i stället. Blir marginell skillnad enligt KGK Knutsson...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...