Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
labbibia

Byta "tiltkudden" på skölden till 280-drev?

Rekommendera Poster

Hallå allihopa!

Har äntligen kommit igång med vårrustningen. När det var dags för bättringsfärg på drev och sköld, upptäckte jag att fästena för gummikudden som fungerar som stopp vid upptiltning av drevet är sönderrostade. Någon som vet om det är besvärligt att byta ut fästena? 3 veckor kvar till sjösättning, är inte så sugen på att plocka loss hela skölden, men det är väl knappast nödvändigt? Lånar en bild från Larsp:s fantastiska hemsida. Det är alltså gummigrejen som sitter mellan de 2 övre bultarna som avses.

Nån som vet?

post-22515-1394235860,797_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello....

Om jag kommer ihåg rätt så sitter kudden med bult som du lossar på insidan skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem. Limmade med sikaflex och det satt fast fint utan problem dom tre åren jag hade båten. Satte en planka som pressade in gummit, tror att jag lät sikat torka litet för att det inte skulle glida iväg.gör rent ordentligt först innan Du limmar, stålborste och lacknafta, funkade bra för mig..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vet någon var man kan köpa denna gummi puck ?

Min har ramlat bort....

Vänligen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Om det inte är helt omöjligt att komma åt bakom motorn så brukar det inte vara så svårt att byta gummikudden. På vissa installationer får man demontera styrkonsolen på skölden (2 skruvar). Muttrarna är 9/16 till gummikudden och kräver en tunn hylsa för att komma åt.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Du köper gummikudden hos någon återförsäljare.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade samma problem ,men då jag ville veta hur allt stog till så plockade jag bort allt å bytte gummilisten å alla o ringar ,som sagt man skruvar bort kudden från insidan av skölden ,jag har 270t så det är nog samma sköld

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej.

Om det inte är helt omöjligt att komma åt bakom motorn så brukar det inte vara så svårt att byta gummikudden. På vissa installationer får man demontera styrkonsolen på skölden (2 skruvar). Muttrarna är 9/16 till gummikudden och kräver en tunn hylsa för att komma åt.

Ingemar

Ett bra tips med mutterstorleken.

Nu är det bara att köpa hylsan, ta bort tiltkudden och sätta dit en ny istället för den gamla rostiga.

Och jo. Det verkar som om jag kommer åt

Redigerad av 22nimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...