rebeckava 0 Postad 1 April , 2009 Ska köpa mig en segelbåt nu och är mest intresserad av en Albin VIggen då den verkar smal(maxbredd 2.30 på båtplats) och ganska smidig som nybörjarbåt. Ska ev på min första titt i helgen och undrar om det är någon som har tips på vad jag ska titta på när det gäller just Albin VIggen eller segelbåt i allmänhet. Har tidigare bara ägt motorbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 264 Postad 1 April , 2009 Gamla segel. Nya segel brukar kosta ungefär halva inköpspriset på båten, dvs 15-20 kkr för en Viggen. Tro inte på snacket att de är original men jättefina, segel som är c:a 10 år är på gränsen. Segel tappar formen, och även om man inte är ute efter farten så är det väldigt obekvämt att segla med bukiga segel när det blåser i. Motorn. Särskillt om det är inombordare (gäller alltså inte en Viggen i allmänhet). Dynor. Byta mögliga/sunkiga/illaluktande dynor kan kosta en slant. Ungefär 7-10 kkr för en båt av en Viggens storlek. Skrovskador runt kölen. Delamineringsskador pga kraftig(a?) grundstötningar. Ingen risk med en båt som en Viggen som är ganska lätt och starkt byggd. ...finns säkert mer att tillägga, fyll på bara alla andra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 April , 2009 Just Albin-viggen (gäller inte Karlskrona-Viggen) behöver få extrastöttning under mastfoten där det var för svagt däck i orginal. Många A-viggar har förstärkt här. Kolla at den är förstärkt här, annars är det enkelt att göra själv. Annars har båttypen inga typiska svagheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser