Gå till innehåll
söndag 05 oktober 2025
forgus31

Ska man ha en jordströmsmätare?

Rekommendera Poster

Det pratas och spekuleras en del om jordströmmarnas inverkan på våra båtar.

Såfort man kopplar på sig till civilisationens välsignelse, den evigt strömmande energin ur de två hålen i stolpen, kan båten så småningom förtäras. Det är inte mycket men det är inte rätt.

Med en strategiskt placerad voltmeter eller ännu bättre en milliampermeter kan jordströmmen avläsas och ett ungefärligt överslag göras hur fort båten försvinner.

Skulle det kunna vara ett tips till ny oumbärlig utrustning?

Finns det redan eller ska man använda en vanlig multimeter?

Fördelen med att veta är att man vid högre spänning eller ström så låter man kabeln vara i kortare tid än vid inget eller obetydligt utslag. Ofta är det ju ingen ström (spänning) alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja. Är det så stort problem så man måste springa runt med mätutrustning när man ska koppla(!) av på semestern? :-)

Kan ju vara stor skillnad på strömmar. Lite vanskligt att koppla in en amperemeter när man inte riktigt har koll på hur mycket ström det kan bli. Om det är skadliga strömmar är de garanterat större än milliampere. Kan bli 0,5 - 1 - 10 A eller nåt. Lätt att ha sönder mätaren.

Spänningen går ju att mäta förstås. Droppa ner en metallbit eller avskalad kabel i vattnet och mät mellan den och jordblecket i eluttaget. Ska bli mycket lite eller helst noll volt växelspänning. Kan mätas enkelt med multimeter. Jag fick 0.2 V när jag kollade på Utö i somras.

Eller så kan man strunta i hela problemet genom att landströmmens jord INTE är kopplat till något annat än jordblecken i eluttagen i båten. (Mät resistansen mellan jordblecket på anslutningen in i båten och motorblocket. Med  Ska vara oändlig.)

Och ligger man inte inkopplad veckor i sträck så är problemet minimalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä man ska inte koppla in när man ska när man ska koppla av.

Jag tänkte mig mer ett fast monterat instrument som man bara fluktar på efter inkoppling av landström. Är det flera V jordspänning så värmer man vattnet och laddar batterierna och kopplar bort sen. Efter ett tag har man lärt sig vilka hamnar som är förädiska om man går i de vanliga vattnen.

Ska kolla var jag bäst sätter den. Om motorn är fri från el-jord kan jag sätta den mellan jordpinnen och motorn som i sin tur ju leder strömmen till vattnet via drevet. VV-beredaren är jordad nu och där går nog en svag (förhoppningsvis obetydlig) ström till motorn.

Det är givetvis jordspänningen man kan mäta enklast. Under en volt är nog inga problem. Mäter man en viss spänning kan man sen en enda gång mäta hur många milliamper det blir vid den spänningen och sedan approximera. Blir det uppåt en amper är det nåt riktigt tokigt fel och inkoppling ska brytas genast.

Ska kolla lite när båten är i vattnet.

Senast ändrad av forgus31 | 31 mars 2009 | 17:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hade varit bra med ett instrument som visat jordströmmarna. Det är inte så enkelt som vissa skriver om att dra ur kabeln de semesterveckor man är ute. Här nere i södra Sverige blir det fler för varje år som har båtarna i hela året. Då måste man ha ström till frostvakt eller motorvärmare hela vintern. I Simrishamn ligger massor av båtar både från Svergie Danmark och Tyskland. Så nog är det ett stort problem, detta att båtarna äts upp av galvaniska strömmar.

/zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...