wdullin 0 Postad 13 Mars , 2009 Hej! Jag undrar om det räcker med ett 95 Amphere starkt marinbatteri till starten till min AD41. Eller skall jag ha ett vanligt startbatteri. Jag tänkte ha tre likadana batterier, två till underhåll o ett till start o ankarspel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 13 Mars , 2009 Du bör nog välja startbatteri. Till min AD41 har jag 2*75 Ah startbatterier. VP rekommenderar minst 140 Ah. 95 Ah blir nog för klent, särskilt som du ska koppla till ett ankarspel. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 13 Mars , 2009 Avgörande är hur mycket ström (Ampere ) det kan lämna. Har också en 41-a i båten och 5 st AGM batterier på 100 Ah/st varav 1 st till start, bogpropp och ankarspel och 4 st till förbrukningen, fungerar utmärkt. Ankarspelet och bogproppen kör man ju nästan alltid med motorn i gång. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 13 Mars , 2009 Jag behöver också byta startbatterierna till min 41:a. Min fundering är om det fungerar med två fritidsbatterier istället för två startbatterier. Jag vet de som har kört med fritidsbatterier och det har fungerat vad vi vet bra. Tar gärna imot fler åsikter. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 647 Postad 13 Mars , 2009 Jag hade tidigare två fritids-75-or till start och två likadana till förbrukning. Dessa var inte i så god kondition men fungerade helt ok till start. Så jag bytte och gjorde om så nu har jag ett 105 (115?) Ah startbatteri och 4 fritids-75-or till förbrukning. Det är inga som helst problem med starten med detta batteri. Det bara smäller till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 13 Mars , 2009 Jo ett större startbatteri skulle kunna vara ett alternativ. Anledning till att jag behöver byta är inte att båten har startproblem utan att jag märker att det tar lång tid innan laddningen börjar komma till förbrukarbanken och det måste ju bero på att startbatterierna inte är i bästa kondition. Så startproblem tror jag inte att jag kommer få oavsätt vilken lösning jag välger men jag vill att startgruppen snabbt ska vara fullladdad så att förbrukarbatterierna börjar laddas. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vardo 0 Postad 15 Mars , 2009 Hej Jag har använt ett Optima red top batteri som start batteri till min ad 41:a i flera år fungerar perfekt. (55 ah). Har det i båten hela vintern utan laddning och den startar alltid på våren.Har ett 170 Ah batteri till förbrukningen. Mvh K-E O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxxan 0 Postad 15 Mars , 2009 Jag har 3 x 135 ah samma batterier, 1 till start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 15 Mars , 2009 Better safe than sorry! ha alltid mer batteri än vad som krävs, djävligt sjönt att ha lite extra om man får bränslestopp i stormen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 22 Mars , 2009 För mig fick det bli två startbatterier från Seasea.Startbatteri AFA 68 Ah för 698:- /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 26 Mars , 2009 ca 200 amp till start och 300 amp till underhåll samt 100 amp till bogproppen. Men det vore bra med 200 amp extra till underhåll, tycker inte om att snåla på elen. Nu är det Sol och varmt vid södra Hjälmaren. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 26 Mars , 2009 Jag kommer ut nån dag och ser över din el, och en grogg kanske! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nyfiken11 1 Postad 27 Mars , 2009 Gör det, i morgon lördag kan du få både och. Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser