Gå till innehåll
söndag 17 augusti 2025
wdullin

Batteristyrka AD41

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det räcker med ett 95 Amphere starkt marinbatteri till starten till min AD41.

Eller skall jag ha ett vanligt startbatteri. Jag tänkte ha tre likadana batterier, två till underhåll o ett till start o ankarspel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör nog välja startbatteri. Till min AD41 har jag 2*75 Ah startbatterier. VP rekommenderar minst 140 Ah. 95 Ah blir nog för klent, särskilt som du ska koppla till ett ankarspel.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avgörande är hur mycket ström (Ampere ) det kan lämna.

Har också en 41-a i båten och 5 st AGM batterier på 100 Ah/st varav 1 st till start, bogpropp och ankarspel och 4 st till förbrukningen, fungerar utmärkt.

Ankarspelet och bogproppen kör man ju nästan alltid med motorn i gång.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behöver också byta startbatterierna till min 41:a.
Min fundering är om det fungerar med två fritidsbatterier istället för två startbatterier.
Jag vet de som har kört med fritidsbatterier och det har fungerat vad vi vet bra.

Tar gärna imot fler åsikter.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tidigare två fritids-75-or till start och två likadana till förbrukning. Dessa var inte i så god kondition men fungerade helt ok till start. Så jag bytte och gjorde om så nu har jag ett 105 (115?) Ah startbatteri och 4 fritids-75-or till förbrukning. Det är inga som helst problem med starten med detta batteri. Det bara smäller till. Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo ett större startbatteri skulle kunna vara ett alternativ.

Anledning till att jag behöver byta är inte att båten har startproblem utan att jag märker att det tar lång tid innan laddningen börjar komma till förbrukarbanken och det måste ju bero på att startbatterierna inte är i bästa kondition.

Så startproblem tror jag inte att jag kommer få oavsätt vilken lösning jag välger men jag vill att startgruppen snabbt ska vara fullladdad så att förbrukarbatterierna börjar laddas.

/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har använt ett Optima red top batteri som start batteri till min ad 41:a i flera år fungerar perfekt. (55 ah). Har det i båten hela vintern utan laddning och den startar alltid på våren.Har ett 170 Ah batteri till förbrukningen.

Mvh K-E O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 3 x 135 ah samma batterier, 1 till start.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Better safe than sorry! ha alltid mer batteri än vad som krävs, djävligt sjönt att ha lite extra om man får bränslestopp i stormen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig fick det bli två startbatterier från Seasea.
Startbatteri AFA 68 Ah  för 698:-
/Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ca 200 amp till start och 300 amp till underhåll samt 100 amp till bogproppen. Men det vore bra med 200 amp extra till underhåll, tycker inte om att snåla på elen.

Nu är det Sol och varmt vid södra Hjälmaren.

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...