Garri 0 Postad 11 Mars , 2009 Vad händer om jag tar bort värmeväxlaren (kass) och kör utan den, kan jag få kylning ändå. Motorn är en MD 32a som ska bytas men inte förän till vintern så jag vill inte lägga några pengar på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Mars , 2009 Att bara ta bort värmeväxlaren kanske inte är så bra. Du får koppla om så att kylvattnet går genom motorn, som det gör på alla sjövattenskylda motorer. Det borde va ganska enkelt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 12 Mars , 2009 Tar du bort värmeväxlaren ser du rätt lätt hur du ska sätta slangarna för sjövattnet. Vi gjorde det själv på vår lilla Penta 11C när den konstrade pga läck i topplockspackning. Den gick varm då den blåste in kompressionsgaser i kylvattnet men med direkkylt från sjön gick den utmärkt hela vägen hem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bergettoken 1 Postad 12 Mars , 2009 Växlarhuset är skruvat direkt mot avgaslimpan på md32an, så du måste göra en adapterplatta där om du plockar bort huset plus att du behöver någon form av termostathus(det över termostatet) det är också inbyggt i växlarhuset. Hade själv problem med värmeväxlaren på en gammal 32a men det visade sig inte vara insatsen utan att det hade eroderat hål i huset mellan sjö och motorvattnet. Jag lyckades täta med kemisk metall och det höll i flera år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 12 Mars , 2009 Hoppsan, tro inget som jag skriver. Jag trodde förstås det var en Martecväxlare. Man blir kvar i sina egna små cirklar dessvärre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser