Gå till innehåll
torsdag 01 maj 2025
johan_e

Byta motor i en bayliner 2455 -02

Rekommendera Poster

Hej! Tänkte hör om det är någon som har bytt motor i en Bayliner 2455 -02 eller liknande??

Har nu en Mercruiser 5,0 med alpha one gen2 men är sugen på att stoppa i en 5,7mpi.

något man bör tänka på??

kan jag åka vidare med drevet jag har med en ny propp kanske??

hur mycket effekt klarar Alpha one drevet??

är det något annat att tänka på med MPI??

Tack på förhand!

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte på min Wellcraft 21 för några år sedan, inget specielt att tänka på då du redan har en V8 i båten så passar motorbädden med största sanolikhet.

Normal max hk för Alpha är 300 Hk, men med en lett båt och försiktig höger hand så klarar det mera hk.  Utväxlingen på drevet måste kollas, förmodligen har du runt 1.64, möjligt att du måste ner till runt 1,4, kolla med Mercruiser verkstad dom har bra koll på detta. Sedan behövs det ny propp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att byta. Allt passar. Tänk bara på att skaffa en mpi i motor i Alpha utförande. Det skiljer på motor för Alpha och Bravodrev. T.ex så är det detta med microbrytaren för växlingen som inte Bravoversionen har. Elektroniken på den är inte heller avsedd för microbrytarfunktionen så det går inte att blanda. Se också till att elkontakten på den nya motorn är lika som din nuvarande. På vissa nya motorer har man bytt till en ny typ med 14 polig kontakt. Men är den lika så passar allt. Mpi motorer har remdriven sjövattenpump a la Bravo, men det kanske du har nu oxå? Utväxlingen i drevet bör vara 1.47/1.50 med 5.7 motorn och det kanske du har nu också eller eventuellt 1.65/1.62 Det går att kompensera det med annan propeller även om det inte är riktigt rätt väg att gå... Propellern är bara att testa med samma först. Mpi motorerna är något högvarvigare än motsvarande förgasare så det kan funka med lite tur... Lycka till med bytet.

Senast ändrad av Micke_Se | 16 februari 2009 | 15:48

Senast ändrad av Micke_Se | 16 februari 2009 | 15:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tillägga att det finns adapterkabel för nya och gamla kontakten så det är egentligen inget hinder om nya motorrn har den nya 14 poliga..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveka inte om du vill göra det... Jag bytte förra vintern från 4.3 V6 med Alpha gen II till 383 Magnum MPI och bravo drev. Bytte sköld och allt. Det var inga som helst problem med nåt.. Allt stämde och det var bara att bulta dit på samma sätt som gamla motorn satt... V6an var 11 cm kortare än V8an så det var väl det enda i så fall som blev extra, att flytta fram hålen för motorfästena på var sida om motorn. Du har ju redan V8 så du får inte ens det lilla problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...